En person sitter och arbetar på sin laptop.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Systemstöd

För att hantera hela valprocessen tillhandahåller kyrkostyrelsen stödsystem för att samla in den information som behövs för att kunna genomföra ett kyrkoval.

Systemen används vid olika tidpunkt och av olika målgrupper. Här finns mer information om respektive system, länk till inloggning samt användarmanualer och/eller lathundar.

Kyrksam - Svenska kyrkans verksamhetsregister

Här finns en samlad bild över organisationen och personer som på olika sätt är aktiva inom Svenska kyrkan, såsom förtroendevalda, ideella ledare, anställda och andra aktiva.

Det är viktigt att registrera korrekta kontaktuppgifter till valnämnden så att information och material når fram på utsatt tid. Kyrkoherden ansvarar för att registreringen är korrekt.

Läs mer om att registrera valnämnden, ett särskilt stycke handlar om att registrera valnämnden vid indelningsändringar.

Inloggning Kyrksam

Kandidatvisning

Kandidatvisningen presenterar samtliga nomineringsgrupper och kandidater som man kan rösta på i kyrkovalet.

Grupp- & kandidatsystemet

Grupp- och kandidatsystemet är ett stödsystem för registrering av nomineringsgrupper, kandidater och valsedelsbeställningar.

Vallokalssystemet

I Vallokalssystemet registreras valdistrikt samt vallokaler och lokaler för förtidsröstning.

Valresultatssystemet

Valresultatssystemet används för att registrera och presentera det slutgiltiga valresultatet liksom det preliminära. I systemet utförs även mandatberäkning.