En person räcker över en bunt valkuvert till någon.

Utbildningsmaterial

Valkansliet kommer att ta fram utbildningar och material med information om bland annat valnämndens och valförrättarens/ röstmottagarens uppgifter samt lokalernas utformning.

De digitala e-utbildningarna innehåller praktisk information  och aktuellt regelverk. Utbildningarna innehåller även skärminspelade manualer till flertalet av de stödsystem som används i kyrkovalet. E-utbildningarna är ett komplement till stiftens utbildningar.

Som stöd för valnämndernas arbete kommer det att tas fram ytterligare utbildningsmaterial som kan användas för att utbilda olika målgrupper.

Det kommer även att tas fram filmer och material som vänder sig till nomineringsgrupper och de röstande.

Tips för inför e-utbildningarna

E-utbildningarna varierar i längd och omfattning. Likaså varierar förkunskaperna hos er i valnämnder och församlingar.

Några saker som kan vara bra att tänka på om man är ovan vid att sitta framför skärmen och gå en utbildning:

• Ha gärna papper och penna tillgängligt för att kunna anteckna frågor och tankar.
  • Finns det möjlighet titta gärna tillsammans med andra. Om inte det är möjligt, boka in en tid där ni efteråt via dator/telefon/fysisk träff går igenom och pratar om utbildningen och de frågor/tankar som kommit upp.
  • Kom ihåg att ta bensträckare
  • Om utbildningen känns lång, titta 10-15 minuter och ta sedan en paus. Alternativt ta ett kapitel i taget.
  • Kom också ihåg att du kan komma tillbaka och gå igenom utbildningen igen.
  • Slå på ljudet för att även höra den inlästa texten.

​När man har gått igenom e-utbildningen och sedan kommer tillbaka för att återkomma till en viss sida eller ett visst avsnitt kan det upplevas som svårt att bläddra fram och tillbaka samt tidsödande att behöva vänta in den inlästa ljudfilen.

• Använd gärna menyn uppe till höger och välj det avsnitt du vill titta på.
  • Vill du snabba på/inte lyssna dig igenom hela den inlästa ljudfilen, klicka i slutet av tidslinjen så kommer du fortare framåt.