Röstkortet är en del i den grundläggande informationen till väljarna. Till hjälp för informationsarbetet i församlingen tar kyrkokansliet fram texter, bilder, annonser med mera. Materialet samlas på valwebben. Ta tillvara befintliga kanaler och mötesplatser där det finns tillfälle att informera. Utöver det behöver församlingen i god tid budgetera för extra kommunikationsinsatser inför valet. Kom även ihåg att avsätta tid för arbetet i planeringen.
En nationell kampanj tas fram inför kyrkovalet. Kampanjen är även detta kyrkoval utformad så att församlingar kan göra lokala versioner av temat. Stift och församlingar kommer även att erbjudas möjlighet att förstärka kampanjen ekonomiskt för att gemensamt åstadkomma en ökad synlighet.
Mål och målgrupper
De röstberättigade i församlingen eller pastoratet är målgruppen för lokal information. Det är en grupp med olika grundförutsättningar som ofta har olika informationsbehov. Gemensamt är att de behöver motiveras att rösta, få grundläggande information om hur ett val går till, veta något om kyrkans verksamhet, om hur kyrkan är organiserad och varför väljarna ska rösta i tre val (kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomöte). Kommunikationen med de röstberättigade kan till exempel handla om att:
- ge väljarna praktisk information om var, när och hur kyrkovalet genomförs
- motivera de röstberättigade att utnyttja sin rösträtt
- öka kunskapen om vad Svenska kyrkan är och gör.
En viktig delmålgrupp är unga väljare och i synnerhet förstagångsväljare som är svåra att nå via traditionell post. I den nationella kampanjen kommer yngre väljare att få en särskild satsning. Även lokalt är det viktigt att tänka in de unga målgrupperna. Kom ihåg möjligheten att involvera ungdomsgruppen eller Svenska Kyrkans Ungas lokalavdelning i arbetet kring valet.
I de senare kyrkovalen har intresset ökat för möjligheten att förtidsrösta. Tänk därför extra på att synliggöra information om förtidsröstning tidigt.
Vad ska informationen innehålla?
Samordna gärna informationen om var och när det är möjligt att rösta med en mer allmänt inriktad information om kyrkovalet och vad valet handlar om. Den begränsade information som kommer tillsammans med röstkortet behöver kompletteras med valnämndens egen information.
Inför ett val riktas fokus mot Svenska kyrkan, både hos massmedia och allmänhet. Utöver praktisk information om valet, är det också viktigt att kommunicera den roll som Svenska kyrkan spelar i samhället gärna speglat utifrån verksamhet och engagemang i den lokala församlingen.
Praktisk information som behöver kommuniceras:
- Vilka får rösta?
- Vilken dag är valet?
- Var kommer kyrkovalet att ske?
- Var och när äger förtidsröstning rum?
- Vilka tider är det möjligt att rösta?
- Hur går valet till?
- Finns det möjlighet att personrösta?
- Vilka val äger rum?
- På vad kan man rösta?
- När behöver väljaren sitt röstkort?
- Kom ihåg id-kort!
- Hur kan en väljare som har fler frågor få svar?
Val av kanaler
Använd församlingens eller pastoratets ordinarie kanaler för information. Till exempel webb,
sociala medier, e-nyhetsbrev, församlingstidning, programblad, affischer och annonser i lokal press. Glöm inte bort möjligheten att informera i anslutning till gudstjänster. En del församlingar passar även på att göra ett brett utskick av en kyrkovalstidning till hushållen i församlingen eller pastoratet.
Media är en av de viktigaste kanalerna för information till allmänheten, och då i första hand pressen. Lokala medier har tidigare skrivit mycket om kyrkovalet. Vad finns det i församlingen att informera lokalpressen om? Vem är lämplig att vara talesperson i olika frågor? Många stift har pressansvariga som kan ge råd och tips inför mötet med media. Tänk alltid igenom vad som behöver sägas innan kontakten tas och träna gärna på det.
Dagen efter valdagen vill många ta del av resultatet och då kan det vara bra att till exempel ha förberett ett pressmeddelande, lagt ut preliminärt resultat på webben och sett till att någon är beredd att svara på frågor.