Utse valförrättare och röstmottagare

Valnämnden ska utse valförrättare och röstmottagare. Det görs på nytt inför varje val. Valförrättaren tjänstgör i vallokal och röstmottagare i lokal för förtidsröstning.

Valnämnden har ansvar för att de som ska tjänstgöra som valförrättare i vallokalen samt som röstmottagare i lokal för förtidsröstning får den utbildning och information som krävs för att de ska kunna fullgöra sitt uppdrag. Bland annat måste alla röstmottagare och valförrättare underteckna en tystnadspliktsförbindelse.

Det finns inga formella valbarhetsvillkor för valförrättare och röstmottagare. Det finns därmed inget krav på att en viss ålder ska ha uppnåtts eller att personen är medlem i Svenska kyrkan. Valnämnden avgör om en person är lämplig eller inte.

Rekrytera brett från flera olika åldersgrupper, och fler än tidigare val, till uppdragen som valförrättare och röstmottagare. Det minskar risken för resursbrist vid t.ex. sjukdom hos dem som ska tjänstgöra.

Även 16-17-åringar kan tjänstgöra som valförrättare och röstmottagare i valen och får skriva under tystnadspliktsförbindelsen.

Alla tillfrågade behöver inte utses till valförrättare eller röstmottagare utan kan vara volontärer för att t.ex. förhindra trängsel och visa vägen m.m.​

Från 2021 är det ett krav på att alla som ska tjänstgöra som valförrättare och röstmottagare ska ha genomgått utbildning för att formellt kunna utses till ett uppdrag och få tjänstgöra under valet. Det är valnämnden som ansvarar för att utbilda valförrättare och röstmottagare och informera om vilka krav på utbildning som gäller just i din församling/pastorat.

Stiften finns till hjälp och stöd i att utbilda valförrättare och röstmottagare.

Valkansliet kommer att ta fram e-utbildningar och annat stödmaterial som kan användas i utbildningen av valförrättare och röstmottagare.

Två e-utbildningar kommer att tas fram

• Valförrättare och handhavande i vallokal​
  • Röstmottagare och handhavande i lokal för förtidsröstning

och nås via www.svenskakyrkan.se/valwebben/utbildning

Till resepektive utbildning finns ett kunskapstest. Efter genomgången e-utbildning och godkänt kunskapstest fyller personen i ett intyg som sedan lämnas till valnämnden.

Alla röstmottagare och valförrättare måste underteckna en tystnadspliktsförbindelse. Tystnadsplikten innebär ett absolut förbud mot att muntligen eller skriftligen berätta för någon annan hur en väljare har röstat i kyrkovalen i de fall uppgiften har kommit till ens kännedom i rollen som röstmottagare eller valförrättare.

Tystnadspliktsförbindelse (pdf)

Tystnadspliktsförbindelsen skickas även med som en del av valnämndsmaterialet.

Registrering och arkivering

Tystnadspliktsförbindelsen ska registreras och bevaras i original i församlingens eller pastoratets register och arkiv.

Tystnadspliktsförbindelserna kan diarieföras i ett samlingsärende per valår. Om enheten har tillgång till Public 360 rekommenderas att förbindelsen även skannas in där.

Som hjälp med arbetet som Valförrättare respektive Röstmottagare finns ett häfte för varje målgrupp. Häftet finns för nedladdning här på sidan samt även för laddning samt beställa via webbshopen. Häftena kommer även att vara en del av Valnämndsmaterialet som skickas ut till alla valnämnder.

• Här hittar ni närmare valet Häfte valförrättare, Häfte Röstmottagare och Häfte bestämmelser direkta val  - publiceras september 2024.