Valnämndsmaterial

Kyrkostyrelsen ansvarar för att ta fram merparten av det material som behövs för att genomföra valet och även för att distribuera det till valnämnderna, det vill säga valnämndsmaterialet.

Valnämnderna är mottagare av allt material som behövs för att valet ska kunna genomföras. Valnämnden ansvarar också för att materialet fördelas till vallokaler och lokaler för förtidsröstning inom dess ansvarsområde.

Valnämnden ansvarar även för att ta emot och överlämna materialet från vallokal och lokal för förtidsröstning till stiftsstyrelsen när den preliminära rösträkningen är färdig. Logistiken för detta bör planeras för i god tid.

För mer information och för beskrivning av valnämndmaterialet se Valhandboken för valnämnder kapitel 6 Material. ​​

Valnämndsmaterial

I slutet av februari 2025 kommer varje valnämnd få en blankett utskickad med ett beställningsförslag på det valnämndsmaterial som ska användas i vallokaler och lokaler för förtidsröstning.

Valnämnden behöver skicka tillbaka detta beställningsförslag, med eller utan ändringar, till valkansliet senast den 31 mars 2025.

Valnämnderna betalar inget för valnämndsmaterialet. Kostnaden för valnämndsmaterial står kyrkostyrelsen/valkansliet för.

Beräkning av valnämndsmaterial

Det mesta av det valnämndsmaterial som kommer från kyrkostyrelsen/valkansliet skickas ut samlat till valnämnderna i augusti under valåret.

Särskild information om utskicket av valnämndsmaterial sänds till valnämnderna i början av valåret.

• Av den framgår vilka volymer av olika slags material som beräknas för varje valnämnd och en närmare tidsplan.
  • Varje valnämnd ska bekräfta beställningen och eventuellt justera.
  • Röstlängderna levereras separat i början av veckan för valet.
  • Grupp- och kandidatförteckningarna skickas ut tillsammans med Resultatbilagor (B3) ungefär en månad innan valet.

För att respektive valnämnd ska kunna vara beredd med personal och lagerutrymme för att kunna ta emot den stora leveransen så kommer en avisering via brev att ske cirka en vecka för leverans.

Leveransen sker till den församling eller det pastorat som valnämnden tillhör. Utkörningen planeras efter postnummer av distributören och det är därför viktigt att uppgifter om adress är korrekt registrerade.