Brudkrona

Önskar bruden bära brudkrona under vigseln? Vi har vackra kronor till utlåning!

Brudkronan

Traditionen med att bära brudkrona går tillbaka till medeltiden. Kronan är en symbol för jungfru Maria, både som himmelns drottning och som den kyska kvinnan.

Kronan har varit gjord i olika material genom tiderna. Under 1800-talet var det populärt med en krona av myrten gjord av kvistar från en stickling som brudens mor planterade på brudens dopdag. Traditionen med myrtenkronor ersattes av kronor gjorda i ädelmetaller under 1900-talet då ekonomin blev bättre för gemene man. Tidigare var en brudkrona gjord av ädelmetall förbehållen adeln och de högre stånden.
Vid mitten av 1900-talet knypplades och virkades det brudkronor.

Skarstad/Hällums brudkrona är en gåva från 1951 skänkt av dåvarande ungdomskretsen i Skarstad och Hällums församlingar.
Den är tillverkad av Erik Jonsson i Skara och gjord i guld och besatt med safirer, rubiner, akvamariner och odlade pärlor.

Vara kyrkas brudkrona är en gåva från 1948 i 18 karats guld och tillverkad av Frideborg Bengtssons smycken.

Vedum kyrkas brudkrona är en gåva av Kyrkliga ungdomskretsen 1944.

Önum kyrkas brudkrona är från 1943 och gjord i silver beströdd med kristaller.

Bitterna kyrkas brudkrona är en gåva av fröken Tilda Persson, Hjärpaliden 1944. Tillverkad i Arboga av H.R. Haglund. Förgyllt silver.

Södra Lundby kyrkas brudkrona är en gåva från De ungas syförening i Södra Lundby 1951. Tillverkad i Skara.

Long kyrkas brudkrona är tillverkad i förgyllt silver. En gåva av fröken Gerda Karlsson, Rytterås. Tillverkad av gelbgjutare Erik Jonsson i Skara.

Levene kyrkas brudkrona är tillverkad av förgyllt silver och skänkt av Levene J.U.F. förening 1944.

Södra Kedum kyrkas brudkrona är skänkt 1951 av bröderna Karl Johansson, Helgesgården Essunga och Johan Johansson, Stallberg. Till minne av deras syster Augusta Ljung. Kronan är tillverkad av guldsmed Erik Jonsson i Skara.

Sparlösa brudkrona är en gåva av Signe och Karl Kinbom 1952.

Naum kyrkas brudkrona är skänkt 1955 av Gärda Nilsson, Snöån, samt kyrkvärden Axel och Hedvig Johansson. Kronan består av förgyllt silver med sju ståndare med en vit pärla på, sju blå stenar, sju vita stenar och sju stycken röda stenar samt sju hängen i form av hjärtan.

Ryda kyrkas brudkrona är skänkt 1941 av Hilding Jönsson och hans hustru från Helås. Förgyllt silver med 12 ståndare med hängen i form av droppar.

Tråvad kyrkas brudkrona är en gåva av Tråvads JUF, 1946. Tillverkad i guld.

Larv kyrkas brudkrona är en gåva av Anny Magnusson, Jonagården, Edum.

Längjum kyrkas brudkrona är skänkt av Längjums flicksyförening 1947. Tillverkad i guld

Tråvad kyrkas brudkrona (finns två stycken i församlingen). Förgyllt silver. Gåva av Anna Bågenstam 1946.

Norra Vånga kyrkas brudkrona är tillverkad 1942 av Erik Jonsson, Skara, i guld och skänkt av Excelsiorshembygden. Brudkronan är prydd med fem akvamariner, 20 rubiner och 15 safirer. Guldsmed Erik Jonsson i Skara.

Kvänum kyrkas brudkrona är en gåva från 1938 av brudpar som tidigare gift sig i Kvänums kyrka. Består av gammalt silver med bergskristaller.

Jung kyrkas brudkrona är en gåva av rådman A F Grönberg och hans hustru Frida, Torshälla 1945.

Edsvära kyrkas brudkrona är förgylld och smyckad med liljor och hjärtan. Gåva av Fru Jenny Rudholm, född Hedlund 1946.

Fyrunga kyrkas brudkrona är en gåva av Fyrunga kyrkliga syförening 1955.

Öttum kyrkas brudkrona är en gåva av de ungas syförening 1944.