Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.
Foto: Joakim Carlström /Ikon

Drop-in-vigsel

Alla hjärtans dag finns vi på Bjertorps slott för Drop-in-vigslar!

Vi tror på kärleken!

Har det bara aldrig blivit av? Känns det här med att gifta sig för krångligt? Då är det fint att det finns många möjligheter att gifta sig!

Varabygdens församling står för kyrklig Drop-in-vigsel tillsammans med Bjertorps slott på Alla hjärtans dag varje år. Vi finns med för att erbjuda en vigsel enligt kyrkans ordning med präst, musik och allt som hör till men under lite enklare former.

Vi har proffsen på plats!

Personal som ingår är väl valda och är glada för att hjälpa till att göra er bästa dag helt fantastisk:

• 2 präster som lotsar genom hela proceduren
  • 1 organist/kantor med de rätta tonerna
  • 1 administratör med ordning och reda
  • 2 vaktmästare/trivselfixare

Församlingens kommunikatör/fotograf kan - om medgivande ges - komma att ta foton i marknadsföringssyfte. Medverkande kan få digitala kopior.

Praktiskt

Från huvudentrén med kapprum kommer ni till slottets vinkällare en halvtrappa ner för ett inledande samtal och incheckning. I mysiga källarvalvet intill har vi inrett för en vacker och högtidlig känsla!

Läs mer om helhetskonceptet på Bjertorps slotts hemsida! och bokning!

VAD BEHÖVS TILL EN DROP IN-VIGSEL?

Hindersprövning med vigselbevis

Krav är giltig hindersprövning och legitimation för er båda. Giltig legitimation i Sverige samt hindersprövning* från Skatteverket.

*Hindersprövning kan ta 14 dagar att få hem, så var ute i god tid med detta.

Ringar kan vara fint

En eller två vigselringar beroende på tradition är brukligt. De måste inte vara dyrbara. Det är inte ovanligt att paren byter ut de enklare första ringarna till dyrbarare efter några år.

Kostnad: Vigsel i Svenska kyrkan är kostnadsfri om minst en av er är medlem.

Kontakt: Frågor besvaras av vårt Församlingskansli som berättar mer om drop-in-tider och ger praktisk information.

Svensk lagstiftning kring vigslar

Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig:

Ålder

• Om någon av er är under 18 år får ni inte gifta er.

Släktskap

• Om ni är nära släkt får ni inte gifta er med varandra.

Annan partner

• Om någon av er redan är gift eller registrerad partner får ni inte gifta er.

Utländsk lagstiftning

• I vissa situationer ska er rätt att ingå äktenskapet prövas enligt utländsk lag.

Skatteverkets information

När prövningen är klar får ni två dokument hem i brevlådan: ett intyg om hindersprövning och en blankett om vigselintyg som vigselförrättaren ska fylla i.

Hindersprövningen gäller i fyra månader och giltighetstiden går inte att förlänga. Om ni inte har gift er inom fyra månader behöver ni göra en ny ansökan om hindersprövning.

Kontakta vigselförrättaren i god tid före er vigsel och lämna in de dokument som ni fick från Skatteverket. Tänk på att många anordnare av vigslar, till exempel kommuner, kan behöva få in dokumenten med god tidsmarginal för att kunna planera vigseln. Efter vigseln fyller vigselförrättaren i blanketten om vigselintyg och skickar den till Skatteverket.

Vill du gifta dig med en krona i håret?

Det går alldeles utmärkt! Vi lånar gärna ut våra brudkronor och har många att välja på i olika storlekar och utförande. Hör gärna av dig så berättar vi mer!