Förskolan Arken

Låt barnen komma till en trygg naturnära miljö på Förskolan Arken i Larv!

Förskola för och med trygga barn!

Barnen är det käraste en vårdnadshavare har. Att ges förtroendet att ta hand om barnen i en vårdnadshavares ställe är ett stort och viktigt uppdrag.

Som församling ser vi arbetet med förskolans barn som viktigt för att bygga en god framtid. Vi gör detta i nära samarbete med Vara kommun och delar därmed ett samhällsansvar för allas våra barns framtid.

Förskolan Arken i Larv

Förskolan Arken ligger i naturskönt område i Larv. Förskolan har en kristen profil och för det pedagogiska uppdraget i undervisningen följer vi den läroplan som gäller för alla förskolor i Sverige. Förståelse och medmänsklighet är de områden som nämns först i förskolans värdegrund och uppdrag.

Tecknad bild på djur i en ark med duva och regnbåge

”Genom vårt förhållningssätt vill vi förmedla
varje människas okränkbarhet och allas lika värde
och belysa barnens förmåga till empati och omtanke.”

Verksamhetsplanering enligt läroplanen

Det pedagogiska uppdraget

Verksamheten planerar sin undervisning enligt läroplanen för att leva upp till saklighet, allsidighet och undervisning som är icke-konfessionell. Undervisningen bedrivs endast av personal som är legitimerade förskollärare.

I vår verksamhet gäller en barnsyn som grundar sig på det kompetenta barnet. Pedagoger ställer öppna frågor som utmanar barnens lärande, ett reflekterande arbetssätt och pedagogisk dokumentation. Förskolan strävar efter att ha en föränderlig pedagogisk miljö där hänsyn tas till barnens behov och intressen.

Vi arbetar för människovärdet

Vi vill skapa en förskola som bygger på värdeorden demokrati, delaktighet, meningsskapande, ömsesidigt beroende, jämställdhet och mångfald.

Barnen ska ockås få omsorg och stöttning för att känna sig älskade och trygga. Därför är det viktigt hur vi ser på människor. Vi utgår ifrån Guds kärlek till alla människor i hela världen.

Informationsbroschyr Förskolan Arken

Alla vårdnadshavare får en informationsbroschyr vid start men den finns även för nedladdning här nedan för den som önskar.

Vara kommuns information om fristående förskola

Förskolorna vi som församling bedriver är fristående i kommunal regi. Du hittar information om detta på kommunens hemsida under rubriken "Fristående skola/förskola" via länken här.

Länk till kommunens information om fristående förskolor

Informationsbroschyr till vårdnadshavare Förskolan Arken

Förskolan Arken Foto: Titti Fabritius

Verksamhetsinformation

Två barn sitter ner och leker i vatten.

Förskolans verksamhetsinformation

Praktisk och viktig information om våra förskolor!

Förslags- & beslutsprocess kring Förskolan Arken i Vedum

Information som rör Förskolan Arken i Vedum