Hovpredikant, kontraktsprost och konfirmandpräst Tell Törnblad

Levene kyrkogård

Tell Törnblad med makan Märta Törnblad

Tell Törnblad föddes 1895 och skulle komma att bli uppmärksammad vid Kungliga hovet som konfirmandpräst för de så kallade Haga-sessorna. Han brann liksom sin hustru för ungdomars kristna fostran och de upplät generöst sitt hem på prästgården för konfirmanderna.

Tell var en lika respekterad som uppskattad man och med sin hustru Märta, född Wikner, bjöd de varje sommar in ett tiotal ungdomar att konfirmeras i Levene kyrka. Så hade skett sedan 1930 då de arbetade i Norra Fågelås och de fortsatte traditionen efter flytten. Läsperioden var ca fem veckor lång och ungdomarna bodde på prästgården under tiden.

Märta Törnblad var hushållslärarinna och hade hjälp av hembiträdet Karin i det dagliga arbetet. Ungdomarna hjälpte till med olika saker som dukning och disk och att hämta mjölk hos arrendatorn en bit ifrån prästgården. Av dokumentation att döma hade ungdomarna en mycket trevlig tid med de lantliga sysslorna.

Undervisning skedde i kyrkan på förmiddagarna. Eftermiddagarna ägnades åt sommarnöjen som bad, krocket och badminton i det fria. Efter det följde läxläsning och dagarna avslutades med aftonbön och samvaro. Tell spelade gärna något på flygeln och ibland bidrog någon konfirmand med sång eller spel. Klockan 22 skulle det vara tyst och släckt (någon ordning och reda får det lov att vara, eller hur?).

Genom sin morbror, en högt uppsatt officer, hade prästen Törnblad kontakt med flera societetsfamiljer i Stockholm. Ungdomarna i dessa familjer kom för att konfirmera sig i Stora Levene på somrarna. Några av dem kände prinsessorna på Haga, som alla är systrar till vår nuvarande kung Carl-Gustaf. Deras mor Sibylla fick höra talas om Tells konfirmationer och tyckte att det kunde passa hennes lite blyga dotter Margaretha.

Törnblad kallades alltså upp till Stockholm och gick i hällande regn genom parken till slottet på Haga. Där blev han efter ett förhör utsedd till hovpredikant och fick den stora äran konfirmera i tur och ordning Margaretha 1950, Birgitta 1952 och Desirée 1954. Margaretha blev med sin lugna och husliga personlighet en stor favorit hos kyrkoherden och hans hustru. Också Leveneborna tog henne till sitt hjärta. Framförallt fick de oskiljaktiga, mycket religiösa systrarna Ida och Albertina frekvent kungligt besök i sin lilla backstuga.

Dagen för den första konfirmationen hade tiotusentals människor samlats utanför kyrkan för att få en glimt av de kungliga gästerna. Däribland prinsessans mor, farfar med hustru och drottning Ingrid av Danmark. Prinsessans farfar, dåvarande kronprins Gustaf Adolf, hade planerat ett besök vid närbelägna Sparlösastenen vilket avråddes kraftigt från hovet, som misstänkte att han då inte skulle hinna se sin sondotter konfirmeras. Besöket i Sparlösa blev inställt.

I Stora Levene berättas att en ung flicka sågs köpa glass i kiosken. Någon konstaterade då att ”Hon var väldigt lik prinsessan Désirée?” och en annan svarade ”Det är hon!”

En av konfirmanderna som hela sitt liv bott i bygden berättar att han fick dansa med en av prinsessorna på Levene Äng. Efter det vägrade han att tvätta händerna på flera veckor. Dansen var ingen tryckare ska påpekas, utan en ringdans av oskyldigt slag.

Konfirmationerna blev folkfester med nära 20 000 besökare varje gång och ett femtiotal poliser i den lilla byn dit många tog sig per cykel. Enligt uppgift ska det ha räknats till 15 000 av detta fordon vid något tillfälle. Kyrkorådet hade bestämt att varje hushåll i pastoratet skulle få en biljett till kyrkan och den bör ha varit fylld till bredden.

Två år efter Margaretha var det Birgittas tur att tillbringa sommaren i Stora Levene. Med sig hade hon sin bästa väninna Catharina Hägglöf och prinsessan Madeleine av Sayn-Wittgenstein-Berleburg.  På konfirmationsdagen hade prinsessan och hennes kamrater smyckat Levene kyrka med nejlikor och eklöv. Kungaparet hade kom med tåg från Sofiero, medan prinsessan Sibylla och Margaretha kom från Stockholm. 1954 var den sista prinsesskonfirmationen i Levene. Denna gång blev det något av dubbel kunglig glans.

Förutom prinsessan Désirée fanns jämnåriga Madeleine Bernadotte med bland konfirmanderna. De fick som de andra några idylliska sommarveckor utan att allmänheten störde nämnvärt. Bland annat deltog prinsessan Désirée i ringdanser på Levene äng.  Den kungliga glansen talas ännu om som något speciellt och det var det utan tvekan.  Ännu mer stjärnglans kan anas då Törnblad också konfirmerade en flicka som hette Boel, dotter till Zarah Leander, som var en av våra största svenska stjärnor genom tiderna.

Kontraktsprosten och hovpredikanten Törnblad dog 1978 och ligger begraven tillsammans med den två år yngre hustrun Märta som levde till 1984. De efterlämnade fem söner. På Stora Levene kyrkogård hittar man den gemensamma viloplatsen i form av en liggande granithäll, till väster om kyrkan.

Text och information hämtat från Levene gamla prästgårds hemsida. Sören Törnblads artikel i Stiftshistoriska medlemsbladet. Nya Lidköpingstidning, Veckojournalen och Johannes kungliga hemsida.