Kyrkor Kvänum församling

Norra Vånga kyrka & kyrkogård

Ritad av J A Hawerman

Den ursprungliga kyrkan var en romansk kyrka. 1876 uppfördes nuvarande ovanpå den gamla efter ritning av Johan Adolf Hawerman.

Nürnbergfat
Dopfunten är från 1400-talet och är ett s.k. Nürnbergfat. Den gamla kyrkans dopfunt som troligtvis är från 1200-talets andra hälft förvaras numera i Västergötlands museum. Muséet har även medeltida skulpturer som kommer från Norra Vånga kyrka.

En av landets äldsta runstenar
Vid den gamla prästgården, som i dag är privatbostad, finns en av landets äldsta runstenar daterad till tidigt 500-tal. Denna var tidigare inmurad i kyrkan.

Kyrkogården ligger i huvudsak placerad söder om kyrkan. Äldsta daterade gravstenen kommer från början av 1800-talet.

Jungfru Marie källa
Det finns även en runsten till invid kyrkan. Enligt länsstyrelsens arkeolog stod den troligtvis nere vid landsvägen från början men står nu vid ena kyrkmurens port där vägen vätter ner mot Jungfru Marie källa. Detta var från början en "offerkälla". Gräsbranten kan vara lätt att halka i och det är sank mark utanför stenen som är runt källan.

OBS! Vattnet i offerkällan är inte drickbart!

Gyllenhaal och QR-koder
På kyrkogården är Leonard Gyllenhaal begravd och det finns QR-koder att skanna för mer information på några utvalda gravar.