Agda Österberg
Textilkonstnär 1891- 1987
Agda Österberg studerade 1912 - 1914 vid Högre konstindustriella skolan I Stockholm, nuvarande Konstfack.
Hon var 1914–1922 anställd som mönsterritare hos Föreningen Handarbetets vänner i Stockholm där hon under textilkonstnären Carin Wästbergs ledning lade grunden till sina framtida textila projekt.
År 1925 deltog Agda i Världsutställningen i Paris med ett antependium föreställande vinträdet och kyrkans skepp. Samma år komponerade hon de två flossamattor som ingick i Stockholms gåva till dåvarande kronprinsparet.
I april 1926 slutade Österberg hos Handarbetets Vänner och övergick till Diakonistyrelsens företag för kyrklig konst, AB Libraria, i Stockholm. Från 1926 var hon chef och konstnärlig ledare för ateljén. Österberg drev sedan verksamheten till 1933 då hon lämnade Stockholm och bosatte sig i Villa Nås i Varnhem. Hon övertog Axevalla-Varnhemsslöjd och inledde samtidigt egen verksamhet med väveri och broderiateljé.
Under åren 1939–1940 byggde Agda Österberg tillsammans med sin man, konstnären Gunnar Sixten Lindström, huset Tre Bäckar i Varnhem. Där fanns ateljéer och eget väveri. I Tre Bäckar gjordes textilier till många kyrkor och offentliga miljöer. Ett större arbete är Kunskapens träd för Lidköpings stadsbibliotek. Hon är bland annat representerad vid Nationalmuseum i Stockholm.
I Varabygdens församling finns flera mattor av Agda Österberg, bland annat i kyrkorna i Fyrunga och Norra Vånga.