Askgravlund

Askgravlunden är ett gemensamt anonymt gravskick. Det innebär att anhöriga inte får närvara vid gravsättningen och att den exakta placeringen av askan inte markeras. Det som skiljer askgravlunden från minneslunden är att i askgravlunden kan man välja mellan att få askan nedgrävd eller strödd. Samt att askgravlunden har en tillhörande glasskulptur där den avlidnas namn kan graveras på ett av glasblocken. Det finns en gemensam smyckningsplats i anslutning till askgravlunden där man kan sätta snittblommor och gravljus om man så önskar. Askgravlunden finns på Stenåsa.

Vid gravsättning i askgravlund upplåts ingen gravrätt.

Stenar med hav dimmigt hav i bakgrunden

Utströende av aska

Det kan ske över land eller vatten. Tillstånd måste fås av länsstyrelsen.

Begravningsceremoni

Själva ceremonin vid begravningen kan gå till på många olika sätt. Det finns olika former av begravningar, olika ordningar och andra saker att tänka på.

Att välja gravplats

Här kan du läsa mer om olika gravskick (urngrav, kistgrav eller liknande), samt regler kring gravplatser.

Dödsfall, begravning och tiden där efter

Hur ska begravningsceremonin vara? Hur ska graven vara? Hur gör vi nu? Här finns svar på en del av det.

Två personer som pratar med varandra.

Samtal och stöd

På många olika sätt kan Varbergs församling vara med i livets skeden. Ibland som en samtalspart oavsett vad som har hänt.

Kyrkogårdsexpeditionen

Telefon: 0340-814 00. Gravskötsel och liknande ärenden. Se här för öppettider och övriga kontaktuppgifter.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-813 00, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.