Blommor vid askgravar

Kyrkogårdsförvaltningen sköter och förvaltar rabatten så därför är privat plantering inte tillåten.

Vid gravvården, stenen, får man gärna smycka med en vas för snittblommor samt med en gravlykta på pinne. En vinterkrans kan också läggas nedanför gravvården om så önskas.

All övrig smyckning är otillåten.

Kyrkogårdsförvaltningen informerar gravrättsinnehavaren om bestämmeleserna vid upplåtelse av askgravplatsen.

Om du har några frågor om det här så ring oss gärna så svarar vi på dina frågor.

Gravskick

Det finns flera olika sätt för hur en gravplats kan vara.

Begravningsceremoni

Själva ceremonin vid begravningen kan gå till på många olika sätt. Det finns olika former av begravningar, olika ordningar och andra saker att tänka på.

Att välja gravplats

Här kan du läsa mer om olika gravskick (urngrav, kistgrav eller liknande), samt regler kring gravplatser.

Dödsfall, begravning och tiden där efter

Hur ska begravningsceremonin vara? Hur ska graven vara? Hur gör vi nu? Här finns svar på en del av det.

Två personer som pratar med varandra.

Samtal och stöd

På många olika sätt kan Varbergs församling vara med i livets skeden. Ibland som en samtalspart oavsett vad som har hänt.

Kyrkogårdsexpeditionen

Telefon: 0340-814 00. Gravskötsel och liknande ärenden. Se här för öppettider och övriga kontaktuppgifter.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-813 00, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.