Solen lyser genom trädkronorna.

Hälsomånad oktober 2024

Oktober 2024 är hälsans månad i Varbergs församling. Hälsa kommer att stå i fokus i Varbergs församling på lite olika sätt och det finns möjlighet att delta i både aktiviteter och föreläsningar som främjar hälsans olika aspekter.

Varför hälsa?

Oktober månad har sedan några år tillbaka varit en månad med ett särskilt fokus. 2024 är hälsa i fokus.

Månaden berör både fysisk, psykisk, existentiell, ekologisk och social hälsa. Det finns aktiviteter, föreläsningar och sammanhang ämnade att beröra alla dessa delar.

Vi människor är skapta och tänkta att vara en helhet men ändå upplever många splittring och ohälsa på olika sätt.  Det finns möjlighet till gemenskap, föreläsningar, aktiviteter, sång, stegtävling och mycket annat som på olika sätt hör hälsa till.

Behöver jag anmäla mig?

Ja - till vissa aktiviteter finns ett begränsat antal platser och till dem behövs då en anmälan.

Och nej - det finns sammanhang du kan delta i utan anmälan.

Mer information finns under respetive aktivetet nedan.

Bokcirklar och föredrag med Boysen sker i samarbete med Sensus.

Församlingens café och butik, Bryggan 30 på Östra långgatan 30, är också en plats för gemenskap och social samvaro likväl som god fika.

Föredrag under hälsomånaden

Våga vara förälder och håll kärleken levande

Föredrag av legitemerad psykolog Alf B Svensson både för dig som är småbarnsförälder och för dig som är i en relation.

Föredrag med Frida Boisen och Tilda Boisen

Tilda och Frida ger en berörande föreläsning under en kväll som bjuder in till hopp, värme och öppna samtal om psykiskt mående.

Fler aktiviteter under hälsomånaden

Träning med Friskis och Svettis

Genom samarbete med Friskis och svettis i Varberg erbjuds möjligheter att prova olika aktiveter för rörelse och fysisk hälsa.

Lär känna din röst

Jan Pettersson hjälper oss att förstå hur vår röst fungerar. Passar både vana och ovana sångare.

Stegtävling

16-31 oktober finns möjlighet att delta i en stegtävling som en del i hälsomånadens aktiviteter.

Tikva under hälsomånaden

Som en del av hälsans månad 2024 finns möjlighet att delta i tikva i Varbergs Kyrka under lunchen. Inställt torsdag 17 oktober.

Bokcirklar hösten 2024- fullbokade

Samtliga tre bokcirklar är nu fullbokade. Nya bokcirklar kommer till våren. Här kan du fylla i en intresseanmälan för att få information när vårens cirklar publiceras. Cirklarna sker i samarbete med Sensus Studieförbund.

Sopplunch under hälsomånaden

Gemenskap och mat tillsammans är hälsa för både kropp och själ.

"Soppa med Philipsson"

Medan vi avnjuter en god soppa berättar Prästen Olle Philipsson om hur Gudstjänst kan innebära hälsa.

Temagudstjänster.

Gudstjänstserie med åtta teman för existentiell hälsa

Livsstilsverktyget

Ett nytt sätt att befrämja existentiell hälsa har utvecklats vid svenska universitet med stöd av Svenska kyrkan

Torsdagskretsen under hälsomånaden.

Gästas av sjukgymnast Annsofi Aurell.

"Stick och virka"

Att sticka, virka och på olika sätt vara kreativ med händerna hjälper många till ett inre lugn.

Mansgrupp

En grupp för män över 20 år som vill dela livsnära berättelser.

Bokbordet i Varbergs kyrka

Är utrustat med extra mycket material på temat hälsa under oktober månad.

Ansvarig för hälsomanden

Rebecca Kullenberg

Präst

Mer om Rebecca Kullenberg

Har du frågor om hälsomånaden får du gärna kontakta Rebecca.

Varbergs församling

Välkommen till Varbergs församling. Vi möts till gemenskap med Gud och varandra, i gudstjänster, körer, ungdomsgrupper och samtal. Och, förstås, vid livets stora högtider i glädje och sorg.