Jordbegravning eller kremering

nnan den avlidna kan jordbegravas eller kremeras måste kyrkogårdsförvaltningen få in ett intyg från Skatteverket, ”Intyg för gravsättning eller kremering”. Begravningsentreprenören ordnar med detta. I de fall ingen entreprenör anlitats måste anhöriga kontakta Skatteverket och se till att intyget kommer till kyrkogårdsförvaltningen.

I Sverige kan man välja mellan två så kallade begängelseformer, jordbegravning eller kremering. Vid jordbegravning gravsätts den avlidna i sin kista. Vid kremering låter man förbränna den avlidna i sin kista, och sedan gravsätts askan antingen i en enskild grav eller i en minneslund eller askgravlund. Askan efter kremering kan även strös i naturen.

Jordbegravning eller kremering ska enligt begravningslagen ske snarast möjligt och senast en månad efter dödsfallet. Det innebär att om du väljer att den avlidna ska jordbegravas måste gravsättningen ske inom 30 dagar från dödsfallet, och innan dess måste gravplatsen vara utsedd. Gravsättning av kista sker i de allra flesta fall i samband med begravningsceremonin.

Om du i stället väljer kremation måste kremeringen ske inom 30 dagar från dödsfallet. Vill man ha en begravningsceremoni innan kremationen måste denna bokas in i tid så att kremeringen fortfarande kan ske inom laglig tid. När kremeringen väl är utförd har du rätt att låta askan förvaras i krematoriet i upp till ett år innan den måste gravsättas.

Askan efter en kremering kan gravsättas i en urngravplats, askgravplats, minneslund eller askgravlund eller strös i naturen.

Begravningsbyrå

Även om man kan välja att ordna med allt som rör begravningsceremoni och begravning själv så väljer de flesta att ta hjälp av en begravningsbyrå.

Själaringning och tacksägelse

Själaringning med Varbergs kyrkas klockor och tacksägelse under söndagens gudstjänst i församlingens kyrkor.

Bisättningsakt, personligt avsked

Bisättningsakten är en möjlighet att ta avsked av den avlidna en sista gång innan begravningen eller kremationen äger rum.

Begravningsceremoni

Själva ceremonin vid begravningen kan gå till på många olika sätt. Det finns olika former av begravningar, olika ordningar och andra saker att tänka på.

Att välja gravplats

Här kan du läsa mer om olika gravskick (urngrav, kistgrav eller liknande), samt regler kring gravplatser.

Dödsfall, begravning och tiden där efter

Hur ska begravningsceremonin vara? Hur ska graven vara? Hur gör vi nu? Här finns svar på en del av det.

Samtal och stöd

På många olika sätt kan Varbergs församling vara med i livets skeden. Ibland som en samtalspart oavsett vad som har hänt.

Kyrkogårdsexpeditionen

Telefon: 0340-814 00. Gravskötsel och liknande ärenden. Se här för öppettider och övriga kontaktuppgifter.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-813 00, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.