Linda trollar för Guds skull

– Det är tre grejer jag gör när jag är på skolor. Jag berättar om julen på en tumstock, säger Linda Torstensvik och kommer samtidigt in på ett annat spår i tanken. Jag måste skriva upp att jag ska köpa in tumstockar så jag inte glömmer av det.

En annan av sakerna hon gör på skolor är att berätta om kristen tro. Men vänta lite nu, det ska väl lärarna göra, inte ska kyrkan komma till skolan och berätta?

– Jag tänker att vi kan det här väldigt bra och kan hjälpa skolorna på de sätt vi kan.

Linda är församlingsassistent i Varbergs församling och har varit det under många år. Arbete på skolor har inte varit självklart, varken för kyrkan eller skolan, men en del frågor har fått lösningar. För församlingens del, och Linda förstås, handlar det om att vilja hjälpa till på de sätt som går och hantera problem och situationer som finns i samhället. Finns det ett behov av fler vuxna på skolan, eller mer tid för lärarna, gör Varbergs församling vad den kan. På de här lektionerna om kristen tro, och i lite andra tillfällen också använder sig Linda gärna av trolleri för att få barnens uppmärksamhet, trollbinda dem helt enkelt

Magi i kyrkan?

Linda tänker inte riktigt att det är den där sortens ockult trolleri som en del tycker är farligt och att man ska hålla sig borta från. Hon säger knappast ens att hon trollar.

– Jag är nog en lite annorlunda trollkarl. Jag brukar säga att jag har mina knep.

Ibland funderar hon på det faktum att barnen mer är fascinerade kring vart kaninen tar vägen än att lyssna på vad Linda säger. Men ändå fortsätter hon att trolla, eller använda sina knep.

– Kan jag göra bilden större eller enklare för ett barn är det klart jag trollar. De förstår det jag vill berätta. De blir väldigt glada och skrattar och jag tror vi lär oss mer då. Då öppnas våra sinnen på ett annat sätt. Jag tänker att det faktiskt gäller alla åldrar.

Texten är också publicerad i Var med 2023 nummer 3.
Av Kent Pettersson

När ungdomarna tar över

På somrarna är några ungdomar anlitade som sommarteam och har hand om en del av församlingens verksamhet. Det blir kanske lite annorlunda, men det blir bra.

Porträtt på en kvinna som tittar in kameran.

Ungas utmaningar

Elsa Björling delar med sig av sin analys av vad som är de största problemen och utmaningarna i Varberg.

Det här tycker ungdomar om vuxna

Relationen mellan ungdomar och vuxna kärvar lite ibland, och det ska den. Men kanske kan saker bli bättre. Läs hur några av ungdomarna i Sollyckans kyrka resonerar kring det här.

Artiklar

Berättelser från vardag och verklighet som speglar livet.