Urngravplats

En urngravplats påminner mycket om kistgravplatsen men är till ytan mindre. En kista får inte plats, utan det är urnor med aska efter en kremation som gravsätts. Urngravplatsen är en enskild gravplats och måste ha en gravrättsinnehavare. Varje urngravplats får ha en egen gravsten och om man så önskar en egen rabatt intill stenen. En urngravplats har plats för 9 urnor. Urnorna placeras på samma djup intill varandra.

Urngravplatserna upplåts med 25 års gravrätt.

Stenar med hav dimmigt hav i bakgrunden

Utströende av aska

Det kan ske över land eller vatten. Tillstånd måste fås av länsstyrelsen.

Begravningsceremoni

Själva ceremonin vid begravningen kan gå till på många olika sätt. Det finns olika former av begravningar, olika ordningar och andra saker att tänka på.

Att välja gravplats

Här kan du läsa mer om olika gravskick (urngrav, kistgrav eller liknande), samt regler kring gravplatser.

Dödsfall, begravning och tiden där efter

Hur ska begravningsceremonin vara? Hur ska graven vara? Hur gör vi nu? Här finns svar på en del av det.

Två personer som pratar med varandra.

Samtal och stöd

På många olika sätt kan Varbergs församling vara med i livets skeden. Ibland som en samtalspart oavsett vad som har hänt.

Kyrkogårdsexpeditionen

Telefon: 0340-814 00. Gravskötsel och liknande ärenden. Se här för öppettider och övriga kontaktuppgifter.

Församlingens expedition

Telefon: 0340-813 00, läs mer om öppettider och kontaktvägar här.