Visselblåsare?

Genom Varbergs församlings visselblåsarfunktion kan du som anställd, arbetssökande, förtroendevald eller på annat sätt har en arbetsrelaterad relation med Varbergs församling rapportera om du upptäcker eller misstänker någon oegentlighet eller missförhållanden som rör Varbergs församlings verksamhet.

Riktlinjer och instruktioner

Varbergs församling strävar efter att följa gällande riktlinjer, principer och lagar. Det ska vara enkelt för dig att rapportera in eventuella missförhållanden inom organisationen.

Förhoppningen är att det alltid ska kännas naturligt att prata med någon ansvarig i församlingen direkt om du upplever saker som inte borde förekomma. Möjligheten att anonymt lämna tips är ett sätt att visa att ingen ska behöva oroa sig för konsekvenser av att påtala missförhållanden. Därför finns en visselblåsarfunktion du kan använda. Funktionen ligger hos en extern part för att omöjliggöra efterforskning av uppgiftslämnares identitet.

Här kan du rapportera i Varbergs församlings visselblåsarkanal

Vill du istället rapportera ditt ärende via telefon så finns möjlighet till det via 020-899 433.

Här finner du mer information om vad man ska tänka på som visselblåsare

Funktionen är främst avsedd att fånga upp allvarliga överträdelser, som brott mot svensk lagstiftning eller EU-lagstiftning samt ärenden som kan anses av allmänintresse att de uppmärksammas. Det är sådana ärenden som kommer att hanteras i visselblåsarfunktionens definierade handläggningsprocess. Övriga ärenden kommer att hänvisas vidare till lämplig part. Alla rapporterade ärenden kommer med andra ord att beaktas.

Rapporterade ärenden utreds av extern expertis. Återrapportering sker till kyrkoherden i Varbergs församling med förslag på åtgärd eller vidare hantering. Efter handläggning raderas ärendet ur databasen. Om ärendet behöver utredas vidare sparas nödvändig information utanför databasen. Informationen förstörs eller anonymiseras så snart det med hänsyn till utredningen är möjligt.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta vikariande kyrkoherde Fredrik Sundin på telefon 0340-813 19 alternativt fredrik.sundin@svenskakyrkan.se

Vill du rapportera in via mobilen hittar du lätt sidan med hjälp av QR-koden nedan.