Lyssna

KYRKOGÅRDSFÖRVALTNINGEN

Kyrkogårdsförvaltningen i Vårfruberga-Härads församling sköter om gravsättningar, vårdar de allmänna ytorna på begravningsplatserna samt sköter administrationen enligt begravnings lagen. Totalt finns det fyra kyrkogårdar i församlingen.

INFÖRANDE AV GRUNDSKÖTSEL

År 2013 införde Vårfruberga-Härads församling möjligheten att teckna avtal för GRUNDSKÖTSEL.

I samband med relationsändringen mellan kyrka och stat den 1 januari 2000, infördes dels en kyrkoavgift, dels en begravningsavgift. Kyrkoavgiften bekostar församlingsverksamheten(gudstjänst, undervisning, diakoni och mission) och betalas av medlemmar i Svenska kyrkan. Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten och betalas av samtliga skattskyldiga personer i Sverige.

I Begravningslagen är det tydligt reglerat vad begravningsavgiften får användas till: tillhandahålla gravplats i 25 år, gravsättning, vissa transporter, lokal för förvaring och visning av stoft, begravningslokal, kremering samt skötsel och anläggning av kyrkogårdens allmänna ytor. Begravningsavgiften används för att sköta de gemensamma ytorna/lokalerna. Den enskilde gravrättsinnehavaren ansvarar för skötsel av "sin" gravplats.

Åse Myrbäck

Kyrkvaktmästare, Vårfruberga-Härads församling