Lyssna

Årskurs 7 - 9

Pedagogiska program och verksamheter för skolan, hösten 2024.

KYRKANS SYMBOLVÄRLD

Vad symboliserar döskallar, såpbubblor och drakar? Världsligt och Andligt. Liv och död.
Årskurs: 7-9.
Tid: Året runt. Lektionstid 1 timme.
Plats: Västerås domkyrka
Kontakt: Ingela Welén,  ingela.welen@svenskakyrkan.se, tfn: 021-81 46 24 eller via Study Along.

VÄSTERÅS DOMKYRKA BERÄTTAR

Hembygdens historia. Sveriges historia. Kristendomens historia. Kyrkohistoria. Konst. Personhistoria. Arkitektur. Tema kärlek. Tema Kvinnor. Anpassas efter årskurs och önskemål.
Tid: Året runt. Lektionstid 1 timme.
Plats: Västerås domkyrka
Kontakt: Ingela Welén, ingela.welen@svenskakyrkan.se, tfn: 021-814624  eller via Study Along.

MACHOFABRIKEN

Svenska kyrkan (och fritidsgården i området) erbjuder två pass (á 1-1,5h) om jämställdhet med utgångspunkt i metodmaterialet Machofabriken där fokus ligger på maskulinitetsnormen och att tillsammans motverka våld. Syftet med passen är att eleverna ska få reflektera och känna att de inte behöver uppfylla alla normer som förväntas av dem. Samt att de kan göra skillnad när de bryter normerna och när de vågar stå upp för varandra och på så sätt förändra på det stora planet. Målet är att varje individ på sikt ska känna att hen har rätt att få vara sig själv fullt ut och att minska alla typer av våld.
Tid: Året runt.

Plats:
på er skola (Västra Västerås)
Kontakt: Maria Agstam Häggkvist maria.agstam-haggkvist@svenskakyrkan.se,   021-40 45 12.

Plats: på er skola (Östra Västerås) alt. på Tomaskyrkan, Viksängskyrkan, Irsta församlingshem
Kontakt: Anna Knutsson, anna.knutsson@svenskakyrkan.se, 021-81 46 53.

Plats: på er skola (norra Västerås) alt. Önsta gryta kyrka.
Kontakt: Sara Secund, sara.secund@svenskakyrkan.se, 021-40 41 12.

MVP – MENTORER I VÅLDSPREVENTION

MVP är ett metodmaterial för skolan, med mål att stoppa och förebygga våld. Elever och lärare får genom materialet öva och lära sig att ta ansvar för varandra och säga ifrån om de ser eller hör våld och kränkningar. Vi är utbildade i materialet och kan vara en resurs för skolor som redan arbetar med det eller vill starta upp med MVP.
Årskurs: 7-9.
Tid: Året runt.

Plats: på er skola alt. på Tomaskyrkan, Viksängskyrkan, Irsta församlingshem
Kontakt: Anna Knutsson, anna.knutsson@svenskakyrkan.se, 021-81 46 53.

Plats: Önsta gryta kyrka eller hos er i skolan.
Kontakt: Sara Secund, sara.secund@svenskakyrkan.se, 021-40 41 12.

DÖDEN, SORGEN & LIVET

Svenska kyrkan arbetar ofta med döden och möter människor i olika åldrar som är i sorg. Vi kan möta eleverna i en eller flera lektioner som handlar om döden, sorgen och livet. Vi kan ta upp ämnen som, vad händer när någon dör? Hur funkar en begravning? Hur hanterar du/vi sorg? Vad händer i kroppen vid sorg? Kan livet funka efter att någon dött?

Plats: Hos er eller på Tomaskyrkan, Irsta församlingshem, Viksängskyrkan
Kontakt: Anna Knutsson, anna.knutsson@svenskakyrkan.se, 021-81 46 53.

Plats: Önsta gryta kyrka eller hos er i skolan i norra Västerås.
Kontakt: Sara Secund, sara.secund@svenskakyrkan.se, 021 40 41 12.

STUDIEBESÖK – MED OLIKA TEMAN

Eleverna får besöka Svenska kyrkan. Efter era önskemål sätter vi ihop innehållet i besöket. Förslag på innehåll kan vara: Vad är kristendom och Svenska kyrkans tro och liv?  Vad gör Svenska kyrkan? Vad tror de som jobbar där på? Vad finns där? Vad händer i kyrkan? Hur ser de på kristendomen och hur lever de? Vi pratar om musik, symboler och om allt det som Svenska kyrkan gör. Vilka saker som finns i kyrkorummet samt om högtider som jul och påsk och om dop, vigslar, konfirmation och begravning.

Plats: Tomaskyrkan, Irsta församlingshem, Viksängskyrkan
Kontakt: Anna Knutsson, anna.knutsson@svenskakyrkan.se, 021-81 46 53.

Plats: Önsta gryta kyrka.
Kontakt: Sara Secund, sara.secund@svenskakyrkan.se, 021 -40 41 12.

TEAMBUILDING

Pedagoger och präster i Svenska kyrkan är vana vid att leda ett arbete med värdegrundsfrågor. I deras pedagogiska verktygslåda finns metoder för både samtal och praktiska övningar. Svenska kyrkan kan bidra med att skapa goda grupper tex genom olika typer av teambuilding, grupp- och samarbetsövningar för er klass.
Tid: Året runt
Plats: Hos er eller på Tomaskyrkan, Irsta församlingshem, Viksängskyrkan.
Kontakt: Anna Knutsson, anna.knutsson@svenskakyrkan.se, 021-81 46 53.

HBTQI och Mänskliga Värderingar

På temat hbtqi, normer och makt. Om dina och mina rättigheter. Om våra möjligheter och rättigheter att vara de vi vill vara. Värderingar och normer.
Tid: Året runt. Lektionstid 1,5 timme.
Plats: Klassrum eller Kyrkbacksgården
Kontakt: Ingela Welén, ingela.welen@svenskakyrkan.se, 021-814624 eller via Study Along.