Foto: Magnus Aronson

Västerås domkyrka - på barnens villkor

Barnen är en självklar del av domkyrkans gudstjänstliv och verksamhet. Här finns också plats för musik, lek och en och annan upptäcktsfärd.

Leksacer - En lekmiljö för barn

Klä ut sig till biskop eller präst? Leka nattvard, dop, vigsel och begravning eller fritt söka sig fram i kyrkans värld? Leksacer ger möjlighet till lek som rör livets riter och livsfrågor.

Upptäcktsfärd med ”spårhunden”

Leta spår i Västerås domkyrka efter en historia som spänner över tusen år! Till hjälp får du en illustrerad karta, som du sedan också kan ta med dig hem.

Knattedralen

Sång, samling, bön och rörelse. För barn 0-6 år med sina vuxna. Med svängrum för de allra yngsta, högt i tak för sång och ljud, plats för berättande, lek, rörelse och barnvagnar. Gratis.

Kyrka = Pokéstop?

Visste du att många av våra kyrkor även är Pokéstops eller gym? Hoppas att du hittar hit och lycka till med ditt spel!

Kyrkis & annat kul för barn & familj

Upptäck Kyrkis, babymassage, barnvagnsbio, barnkörer och många andra aktiviteter för dig och ditt barn. Alla våra verksamheter för barn är avgiftsfria.

Skolan & kyrkan

Varje år möter Svenska kyrkan Västerås elever och lärare i olika sammanhang. Samtliga årskurser kan t ex ta del av verksamhet eller göra studiebesök på olika teman. Verksamheterna är avgiftsfria för skolorna. Svenska kyrkans personal finns även tillgängliga för samtal.