Lyssna

Det kunde varit vi

I samband med premiären av filmen ”Det kunde varit vi” från Glada Hudik-teatern, vill vi sätta ljuset på personer med intellektuella funktionsvariationer och ge dem den synlighet de förtjänar.

Vi är stolta över att vara en av tolv utvalda städer i Sverige som deltar i En Nationell Fotoutställning för Allas Lika Värde.
Västerås Citysamverkan, Västerås stad, Lokala Hjälpen, Region Västmanland, Västerås Kongress, Kvarteret Igor, Gallerian Punkt och Svenska kyrkan Västerås har tillsammans gjort detta möjligt i Västerås city.

I samband med premiären av filmen ”Det kunde varit vi” från Glada Hudik-teatern, vill vi sätta strålkastarljuset på personer med intellektuella funktionsvariationer och ge dem den synlighet de förtjänar. Vi vill också vara med och bidra till att hålla det kollektiva minnet levande.

Svenska kyrkan är medarrangör med olika programpunkter.

Måndag 7 oktober

Vad: Invigning av manifestationen ”Det kunde varit vi”.
När: måndag 7 oktober.
Tid: klockan 12-13.
Plats: Smedjegatan/Torggatan, vid kvarteret IGOR.
Anmälan: Ingen anmälan krävs.
Program: Maria Martinsson, Västerås Citysamverkan och Staffan Jansson, Kommunstyrelsens ordförande (S) – Västerås stad, inviger manifestationen. Vi inviger utställningen och presenterar våra lokala profiler i Västerås. Daglig verksamhet finns på plats och bjuder på pianomusik, sång och godis. Vi får också tillfälle att få veta mer om deras arbete. Draothea bjuder på modevisning.

Torsdag 10 oktober

Vad: Det här är vi – en musikmässa med TomasDraget.
När: torsdag 10 oktober.
Tid: klockan 19.
Plats: Tomaskyrkan.
Anmälan: Ingen anmälan krävs.
Program: Med anledning av filmen ”Det kunde varit vi” vill vi bjuda in er till en musikmässa där vi sjunger och visar på hur vi vill att vi ska möta varandra som människor utan förutfattade meningar och gränser. Kör för vuxna med funktionsvariationer medverkar vid gudstjänst och delar tankar utifrån filmens tema. TomasDraget är en kör riktad till personer med särskilda behov dvs en ”Särskilt Begåvad Kör” som har funnits i 28 år. TomasDragets musikaliska förmåga har utvecklats enormt över tid och närvaron i varje sång är oslagbar.

Onsdag 16 oktober

Vad: Veckomässa i domkyrkan med efterföljande samtal
När: Onsdagen 16 oktober.
Tid: klockan 18.
Plats: Västerås domkyrka.
Anmälan: Ingen anmälan krävs.
Program: Veckomässa klockan 18. Samtalskväll på café Malin klockan 19.
Gäster: Mikael Mogren, biskop i Västerås stift. Anna Norrby, präst.
Moderator: Helena Lund, präst & journalist. Alla deltagare har personliga erfarenheter av funktionsvariationer i sin närmaste omgivning.

Torsdag 24 oktober

Vad: Fest Glada Vallby.
När: Torsdagen den 24 oktober.
Tid: klockan 15-17.
Plats: Palettens café och kapell, Allmogeplatsen 37, Västerås.
Anmälan: Ingen anmälan krävs.
Program: På FN-dagen firar vi olikheter genom möten, musik, sång, berättelser och förtäring.

Onsdag 6 november

Vad: Det här är vi – en musikmässa med TomasDraget.
När: Onsdag 6 november.
Tid: klockan 19.
Plats: Viksängskyrkan, samlingssal Valen.
Anmälan: Ingen anmälan krävs.

Se hela programmet på Citysamverkans webbsida.