Domkyrkobyggnaden

Västerås domkyrka har anor från 1100-talet, då den första domkyrkan byggdes i gråsten. Här hittar du spår av en tusenårig historia.

Pirater, åska, krig och brand har påverkat domkyrkans utseende och framväxt. Här finns kung Erik den XIV begravd, liksom riksföreståndare Svante Nilsson, som begravdes här tillsammans med sitt svärd.
Här finns även en mängd kulturskatter, epitafier, ljuskronor, glasmåleri och en berömd dopfunt. Här hittar du även den enda bevarade bilden på furstinnan Kristina Gyllenstierna som försvarade Sverige mot danskarna. Sist men inte minst hittar du här också en av Sveriges största orglar. Kyrkan är normalt sett öppen alla dagar så gå gärna in och se dig omkring.

Ytterligare fakta om Västerås domkyrka

Inne i domkyrkan väcker ännu de medeltida altarskåpen även internationellt, ett stort intresse.

Johannes Rudbeckius och Malin Hising

Johannes Rudbeckius anlände som biskop i Västerås stift 1619 och grundade Sveriges första gymnasium tillsammans med sin fru Malin Hising 1623. De tog även initiativet till att starta Sveriges första skola för flickor 1632.