Föreläsningar i Västerås domkyrka

Lär dig mer om Julen och Lucia och vad Stockholms blodbad har med Västerås domkyrka att göra och mera i höstens föreläsningsserie.

Hösten 2024

Föreläsning i samarbete med Västerås domkyrkas vänner

Plats: Västerås domkyrka
Dag och tid: Måndagar klockan 18-19.30 26 augusti, 30september och 25 november
Kontakt: Peter Forsberg, Peter.Forsberg2@svenskakyrkan.se

Möten med Minnen

Visningar för personer med någon form av demensdiagnos ellerkognitiv svikt, tillsammans med närstående person eller följeslagare.

I domkyrkan finns många föremål, ljud, berättelser och miljöer som väcker minnen. I den här visningen är vi tillsammans i en liten grupp och upplever tillsammans inne i domkyrkan. Fokus är deltagarnas egna minnen och tankar. Vi använder alla de sinnen vi kan.
Visningen är kostnadsfri.
Föranmälan till ingela.welen@svenskakyrkan.se eller tfn 021-814624.
Plats: Västerås domkyrka
Dag och tid: Måndagar en gång i månaden klockan 13-13.30 och 14-14.30

9 september: Tema Bröllopsminnen Bröllop vi minns. Musiken, kläderna, tårtan.
Plats: Högkoret. Café Malin ännu öppet om man vill fika före eller efter visning.

7 oktober: Tema Änglar. Änglar möter oss i många sagor, bibliska berättelser och konst. Lukten av nya bokmärken och känslan av fjädrar.
Plats: Under korset

11 november: Tema Ljusbärare. Vi pratar om ljus och ljusbärare, tänder ljus och rullar varsitt bivaxljus att ta med hem.
Plats: Mariakapellet

16 december: Julminnen. Minnen om julen, dess berättelser med alla våra sinnen. Hur luktar jul? Julen kan vara både stickig och mjuk.
Plats: Södra sidoskeppet vid julkrubban.

Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Giddefredag

Vuxen kväll

Sång i kör, fördjupning, hantverk och meditation eller musik- och talarkvällar. Kvällsaktiviteterna går både på djupet och bredden.