Foto: Magnus Aronson

Gör som 200 000 andra gör!

Upptäcktsfärd, gudstjänst, konsert eller utställning. Skälen till ett besök i Västerås domkyrka kan variera men bidrar tillsammans till att göra det till ett av Västmanlands största besöksmål!

Runt 200 000 besöker Västerås domkyrka ett vanligt år, och det tycker vi inte är konstigt alls! Gör en egen upptäcktsfärd, fira gudstjänst, gå på konsert eller ta del av en utställning. Unna dig en stund i stillhet eller tänd ett ljus. Skälen till ett besök i Västerås domkyrka kan variera - alla ryms de sida vid sida.

Här möts du också av historiens vingslag och spår av en tusenårig historia - med medeltida altarskåp av högsta kvalitet, kung Erik XIVs grav, Sveriges rikaste bestånd av epitafier från den svenska stormaktstiden och den alldeles egna Skattkammaren. Här finns mycket att upptäcka och ta del av för både stora och små.

Västerås domkyrka är i särklass ett av Västerås och Västmanlands största besöksmål! Du som vill hälsa på i Västerås domkyrka kan göra det året om. Kyrkan har öppet alla dagar kl 9-17.

Lär dig mer - på olika språk!

För dig som besöker Västerås domkyrka finns bra information på plats - på 15 olika språk!

Upptäcktsfärd med ”spårhunden”

Leta spår i Västerås domkyrka efter en historia som spänner över tusen år! Till hjälp får du en illustrerad karta, som du sedan också kan ta med dig hem.