Grillkvällar under sommaren

Varma sommarkvällar och grillat går hand i hand! Kom och umgås, ät god grillad mat och njut av sommaren tillsammans med oss!

Sommar 2024

Grillkväll vid Gideonsbergskyrkan

Välkommen till Grillkväll i Hagen vid Gideonsbergskyrkan! Servering av grilltallrik, läsk, lättöl, kaffe och kaka. Vi bjuder på musikunderhållning under kvällen!
Plats: Gideonsbergskyrkan
Dag och tid: Torsdagar jämna veckor kl 18-20.30
Datum: 13/6-11/7

Grillkväll på Mikaelikyrkan

Välkommen på gemensam grillkväll på innergården efter veckomässan. Det serveras hamburgare med tillbehör. Glutenfritt samt veganskt alternativ finns att tillgå.
Plats: Mikaelikyrkan
Dag och tid: Onsdagar kl 18.30-21
Datum: 5/6-28/8
Kontakt: Robert Jonsson, 021-40 45 22, robert.jonsson@svenskakyrkan.se

Annan mat under sommaren

Surströmmingsfest utomhus i Hagen - Gideonsbergskyrkan

Välkommen till surströmmingsfest i Hagen vid Gideonsbergskyrkan! Servering av grilltallrik, läsk, lättöl, kaffe och kaka. Vi bjuder på underhållning under kvällen!
Plats: Gideonsbergskyrkan
Dag och tid: Torsdag den 26 augusti kl 18-20.30

Sommarmusik!

För dig som tycker att detta låter som ljuv musik finns konserter i många av Västerås kyrkor - under hela sommaren. Fri entré! Och missa inte Orgelmatiné i Västerås domkyrka - kort orgelkonsert varje helgfri lördag kl 12!

Sommar- och våffelcaféer

I våra sommarcaféer finns det möjlighet att njuta av sommaren med en kopp kaffe och kanske en våffla med vispgrädde till - på en gräsmatta utanför stan eller i centrum utanför en stadsdelskyrka.

Från Anund till Ansgar

Fjolårets succé med en guidad tur i spåren av Västerås forntida och medeltida religionshistoria - "Från Anund till Ansgar", återkommer även 2024. I år erbjuds två tillfällen. Lördag den 31 augusti och 7 september 2024 har du chansen att få guidning på tre platser i Västerås – Anundshög, Västmanlands läns museum och Västerås domkyrka.

Sommar 2024

Gå på en sommarkonsert, se en utställning, upptäck en medeltida kyrka eller två, fika med gräs mellan tårna, fira gudstjänst med hunden och katten, förnya era äktenskapslöften eller döp dig eller ert barn i det gröna.... Den här sommaren blir förhoppningsvis riktigt kul! Här har vi samlat en rad fiffiga sommartips! Hoppas du hittar nåt som passar just dig!!

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Sommar- och vägkyrkor

Västerås domkyrka är en världsattraktion, men den som också besöker andra västerås­kyrkor blir inte besviken.