Lyssna

20. Från bondens hage till Guds åker

Förr var Hovdestalund en gård med odlingar och betande djur. Avtrycken från den tiden syns tydliga ännu.

Herrnhutarna inspirerade andra

Herrnhutarnas sätt att anlägga kyrkogårdar/begravningsplatser inspirerade och i slutet av 1700-talet anlades en begravningsplats i Dessau som påminde mycket om den lågmälda stilen som herrnhutarna använde. Men den nya begravningsplatsen i Dessau var öppen för alla kristna, den var kommunal och den kom att betyda oerhört mycket för hur begravningsplatser utanför städerna fortsättningsvis skulle komma att utformas i Europa och även i Sverige med början under det sena 1700-talet.

Men Guds åker som begrepp var även levande i Sverige. När Johan Olof Wallin invigde Norra begravningsplatsen i Stockholm 1827 höll han ett mycket långt tal där han bland annat liknade den nya begravningsplatsen vid en åker där människorna var skörden:

”Si, skördemannen håller skäran i sin hand och allt kött är hö och all dess godhet är såsom ett blomster i marken/…./Det nakna strået och det fulla axet, den veka stängeln och den starka stammen, den gröna brådden och den gula säden – Allt faller. Unga och gamla/…./I ären skörden: skördemannen är döden – Mogne eller omogne! Af jord ären I komne, jord skolen i åter varda.”