Leksacer - En lekmiljö för barn

Klä ut sig till biskop eller präst? Leka nattvard, dop, vigsel och begravning eller fritt söka sig fram i kyrkans värld? Leksacer ger möjlighet till lek som rör livets riter och livsfrågor.

Leksacer
Leksacer är ett skåp för den som vill leka kyrka. Här finns saker som används i samband med gudtjänster, till exempel dopfunt, nattvardssaker, prästkläder, kista, blommor och fina brudkronor. Allt i barnstorlek.

Du kan också leta efter det gömda lönnfacket som innehåller det allra finaste som finns i kyrkan…

Klä ut dig!
Här finns en speciell blå hatt, mantel och stav. Det är kläder som en biskop bär. Biskop kallas den präst som leder ett större område inom kyrkan, ett ”stift”. Västerås stift sträcker sig över landskapen Västmanland och Dalarna. En domkyrka är ofta den största kyrkan i ett stift och också biskopens kyrka.
Prova gärna biskopens mitra (hatt), kåpa (mantel) och kräkla (stav) eller något av de andra sakerna.

Biskopar och präster är dock inte de enda som jobbar i en kyrka, och är du nyfiken kan du lära dig mer genom Klädbyrån! Här finns kläder och saker som kan förknippas med de olika yrkena, som kyrkvaktmästare, konservator, musiker och domkyrkoklockare.

På klädbyrån finns också en pärm där en kan läsa mer och se bilder på hur det ser ut när dessa yrkeskategorier jobbar, vad de använder för saker och vad de har för sysslor.

Bibelotek
I Leksacer finns också ett alldeles eget Bibelotek. Det är en samling med en massa olika barnbiblar– en för varje smak. Och för alla barn som inte har tillgång till egen bok.
I biblarna finns många spännande bilder och berättelser att upptäcka! Biblarna får man inte låna med sig hem, men för den som vill titta och lära får gärna göra det på plats.

Leksacer kan du besöka när som helst kyrkan har öppet, dvs dagligen kl 9-17. Dock ej under gudstjänster, så kolla gärna kalendern på webben innan du kommer på lekbesök.