Foto: Magnus Aronson/IKON

Samtal och fördjupning kväll

Här finns möjlighet att brottas med frågor med andra, om det som är viktigt i livet.

Välkommen att delta i våra verksamheter

Hittar du någon verksamhet som du tycker verkar intressant eller som du vill delta i? Då är du varmt välkommen! Hör gärna av dig till respektive kontaktperson om du vill veta mer!

De flesta verksamheter är kostnadsfria. Verksamheter för barn är alltid gratis!

Hösten 2024

Kvällstid

Nattkyrka

Besök Västerås domkyrka nattetid och upplev historiens vingslag genom 750 år. Sitt ner en stund, tänd ett ljus, vandra runt, samtal enskilt eller över en kopp kaffe/te, andakt. För barnen har vi Spårhunden, en skattkarta.
Plats: Västerås domkyrka
Dag och tid: Fredagar en gång i månaden kl 17-23:59. 13 september, 11 oktober, 1 november och 20 december
Kontakt: Michael Turner, michael.turner@svenskakyrkan.se

Samtalsgrupp: Bibeln i Livet

Den här öppna gruppen är till för dig som tillsammans med andra vill fördjupa din relation till Bibelns berättelser. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet och öppenhet för nya perspektiv och tolkningar. Ta med dig din egen Bibel eller låna en på plats.
Plats: Gideonsbergskyrkan
Dag och tid: Tisdagar ojämna veckaor klockan 17.30 - 19
Termin: 10 september - 17 december
Kontakt: David Berglund, 021- 40 41 14, david.berglund@svenskakyrkan.se

Samtalsgrupp: Pilgrim Gideonsberg

Vi är en öppen pilgrimsgrupp som varannan tisdag träffas och samtalar om livets inre och yttre vandring. Välkommen att vara med!
Plats: Gideonsbergskyrkan
Dag och tid: Tisdagar jämna veckor klockan 19.30-21
Termin: 17 september - 10 december
Kontakt: David Berglund, 021- 40 41 14, david.berglund@svenskakyrkan.se

Torsdagkväll i Bäckbykyrkan

Välkommen till Alphakurs, persisk grupp och Bibelskola. Kvällen börjar med middag.
Plats: Bäckbykyrkan
Dag och tid: Torsdagar klockan 18- 20.15
Termin: 26 september - 21 november
Kontakt: Daniel Fogelqvist, daniel.fogelqvist@svenskakyrkan.se

Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Talarkvällar i Tomaskyrkan

Några gånger under terminen bjuder Tomaskyrkan på föreläsningar med en gäst. Gästen har en intressant bakgrund och pratar om ett aktuellt ämne. Fri entré!

Ett samtal pågår på en upplyst scen framför sittande publik.

Mikaeli möter

Maria Agstam Häggkvist i samtal med en intressant person. Samtalet ramas in med personens favoritmusik.

Giddefredag

Under några fredagar varje termin gästas vi av olika personer som delar med sig av sina tankar och sin favoritmusik.

Nyfiken på

Välkommen till en kväll med gemenskap, mat och möten. Tillsammans lär vi känna hembygden kring Viksängskyrkan genom personliga berättelser av de som lever och verkar här.

Vart tar de döda vägen?

Föredragsserie om föreställningar, riter och praktikaliteter när det gäller döden. Föredragen hålls kl 18 i Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

Talarkvällar & föreläsningar

Vart tar de döda vägen?