Sommar 2024

Gå på en sommarkonsert, se en utställning, upptäck en medeltida kyrka eller två, fika med gräs mellan tårna, fira gudstjänst med hunden och katten, förnya era äktenskapslöften eller döp dig eller ert barn i det gröna.... Den här sommaren blir förhoppningsvis riktigt kul! Här har vi samlat en rad fiffiga sommartips! Hoppas du hittar nåt som passar just dig!!

Visningar i domkyrkan sommaren 2024

Här kan du läsa mer om våra visningar i sommar, 24 juni - 18 augusti

Sommar- och vägkyrkor

Västerås domkyrka är en världsattraktion, men den som också besöker andra västerås­kyrkor blir inte besviken.

Sommarlovskul

Passa på att hemestra i sommar. Att besöka våra kyrkor är mer spännande än du tror, särskilt genom ett barns ögon. Packa en picknickkorg och utforska gömda guldkorn bland våra kyrkor. Upptäck världen här hemma! Här har vi listat ett par barn- och familjefavoriter.

Sommarmusik!

För dig som tycker att detta låter som ljuv musik finns konserter i många av Västerås kyrkor - under hela sommaren. Fri entré! Och missa inte Orgelmatiné i Västerås domkyrka - kort orgelkonsert varje helgfri lördag kl 12!

Sommar- och våffelcaféer

I våra sommarcaféer finns det möjlighet att njuta av sommaren med en kopp kaffe och kanske en våffla med vispgrädde till - på en gräsmatta utanför stan eller i centrum utanför en stadsdelskyrka.

Sommarens gudstjänster

Fira gudstjänst tillsammans! Du hittar alla sommarens gudstjänster här.

Drop in-dop och vigsel

Under året finns flera möjligheter till dop och vigsel utan krav på förbokning eller andra omfattande förberedelser. Kom som ni är. Vi fixar resten!

Grillkvällar under sommaren

Varma sommarkvällar och grillat går hand i hand! Kom och umgås, ät god grillad mat och njut av sommaren tillsammans med oss!

Rudbeckiusvandring

Under jubileumsåret hoppas vi att många vill göra den interaktiva Rudbeckiusvandringen i en av Sveriges två kunskapstrianglar, där kyrka, skola och bibliotek då och över tid fram till idag samverkar till det moderna kunskapssamhället.

Café Malin - invid domkyrkan

Ett stenkast från Västerås domkyrka ligger Café Malin, inhyst i det historiska Konsistoriehuset med anor från 1600-talet. Här kan du mellan maj och september njuta av gott hembakat i historisk miljö.

Från Anund till Ansgar

Fjolårets succé med en guidad tur i spåren av Västerås forntida och medeltida religionshistoria - "Från Anund till Ansgar", återkommer även 2024. I år erbjuds två tillfällen. Lördag den 31 augusti och 7 september 2024 har du chansen att få guidning på tre platser i Västerås – Anundshög, Västmanlands läns museum och Västerås domkyrka.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Blommor, bin och en och annan gravsten

På Wallinska kyrkogården låter man under sommaren gräset växa fritt. Detta som en del av ett projekt att främja den biologiska mångfalden.