Vart tar de döda vägen?

Föredragsserie om föreställningar, riter och praktikaliteter när det gäller döden. Föredragen hålls kl 18 i Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

21/2 I döda regenters sällskap

Här möter vi den döde regenten på sin lit de parade, processioner med sörjande i fotsida dräkter, hästar täckta med svarta schabrak, kyritzryttare i förgylld rustning, begravningsregalier, riksbaner, landskapsfanor och teatraliskt omvandlade kyrkorum - allt symbolmättade uttryck för att det kungliga ämbetet nu förts vidare.

Lena Rangström, tidigare 1:e intendent vid Livrustkammaren, berättar om kungliga begravningar genom 500 år utifrån sin bok "Dödens teater".

Onsdag 21 februari 2024 kl 18
Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås.
Fri entré. Drop in.

3/4 Begravningsplatser som gömts och glömts i Västerås

Under medeltiden fanns fem begravningsplatser i centrala Västerås. Ingen av dem används idag och få skriftliga källor finns som beskriver dem. Men under årens lopp har olika byggen grävt fram dem och arkeologiska undersökningar har upptäckt både gravar och spår av kyrkor.

Ulla Bergquist, arkeolog, berättar om Västerås medeltida begravningsplatser.

Onsdag 3 april 2024 kl 18

17/4 Plats och rum för avsked i det moderna Sverige

I S:t Davids kapell på Hovdestalund försöker stadsarkitekten Erik Hahr skapa en kopia av den typiskt svenska landsortskyrkan, med kyrkogårdsmur och klockstapel. Han återskapar det medeltida i det moderna.

De senare krematoriekapellen speglar sin samtid och uttrycker något helt annat.

När det nu byggs nya kapell och anläggs nya kyrkogårdar kommer de att spegla dagens tankar och behov?

Emilie Karlsmo, lektor i konstvetenskap vid Uppsala universitet, berättar med utgångspunkt från S:t Davids kapell på Hovdestalund kyrkogård vad man hade för idéer och behov då, hur behoven ser ut idag och i en framtid.

Onsdag 17 april 2024 kl 18
Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

18/9 Hovdestalund – den moderna stadens spegel och en dörr till den tid som flytt

Historien om Hovdestalunds begravningsplats är en resa i det tidiga 1900-talets idéer om hur sorg kan ta form och hur naturen, vild eller anlagd, kan ge tröst. Samtidigt är det också en berättelse om 1900-talets Västerås, om förändring, framtidshopp och nostalgi och om hur det mest moderna kan samsas med det djupt traditionella. Av vad inspirerades Erik Hahr och hade han några förebilder? Var ligger Viloplatsen, Bosses hörna och Hank och stör och hur lång tid det tar det egentligen att handgräva en grav?

Rebecca Svensson, filosofie doktor i ekonomisk historia, kyrkogårdsantikvarie och handläggare för kulturarv och planering vid Västerås kyrkogårdsförvaltning.

Onsdag 18 september 2024 kl 18

16/10 Dödens riter och traditioner

Trots att vi sjunger om döden i nationalsången är det många svenskar som saknar ett språk i dödens närhet. Istället uppstår ofta en talande tystnad. Men så har det inte alltid varit och så behöver det inte vara. För inte så länge sedan både majades och vakades det inför döden. Och inom judendom, katolicism, islam och hinduism bär man döden tillsammans.

Philip de Croy, författare, doktorand i teologi och Sveriges enda thanatolog (dödsvetare) berättar om riter och traditioner i dödens närhet då och nu.

Onsdag 16 oktober 2024 kl 18

13/11 Seder för både levande och döda

1998 brann Sura gamla kyrka ned till grunden. Kyrkan var byggd på 1600-talet, men utgrävningar i kyrkogrunden gav spännande resultat då det visade sig att kyrkan var byggd över en äldre medeltidskyrka. Utgrävningarna i Sura berättar en hel del om de som levde där på medeltiden, men också om de döda, vilka seder och föreställningar som följer med döden.

Kristina Jonsson, doktor i arkeologi med arbete på Jamtli (Jämtlands länsmuseum) berättar om utgrävningarna i Sura och om vad medeltida gravar kan berätta om dåtidens samhälle.

Onsdag 13 november 2024 kl 18