Västerås domkyrkas gosskör

För pojkar 7-12 år.

2016 återetablerades Västerås domkyrkas goss- och herrkör, men traditionen går långt mycket längre än så med anor som sträcker sig till medeltiden.

Att sjunga i goss- och herrkör ger unika erfarenheter: Varje vecka är en tidsresa från 1000-talets klostersång via Bach och Mozart till helt nyskriven musik! Man utvecklas som musikant och som människa. Livslånga vänskapsband knyts.

KÖRER BARA FÖR KILLAR!
Här sjunger nyfikna killar med glimten i ögat, som vill satsa lite extra och vara förebilder i sitt proffsiga arbete! Åldersspannet är 8 år - 25 år, och antagningen sker via provsjungning.

Västerås gosskörshistoria: 1623… 1957… 2016…
Vid domkyrkan har skola funnits sedan 1200-talet. 1623 grundades Rudbeckianska gymnasiet där musiken höll internationell klass och som sjungs än idag i domkyrkan. 1957 formaliserade den legendariske Bror Samuelson gosskören och tusentals sångare har under åren skolats i gosskören och Mariakören.
2016 återetablerades gosskören i Västerås domkyrka, enligt engelsk katedraltradition, som en del av satsningen på pojkars och flickors körsång. Gosskörers stora åldersspann är unikt: Barn, ungdomar och unga vuxna samarbetar på samma villkor, mot samma mål. Det ställer krav – men öppnar också för speciella möjligheter!

Uppbyggnad
I delkörerna övar pojkar och unga män beroende på ålder och mognad, separat och tillsammans. Man arbetar med "långsamma värden" och unga får utvecklas i sin egen takt. Körens "ordning och reda" uppskattas av både sångare och föräldrar.
I fokus står domkyrkans högtstående gudstjänst- och konsertmusik. Musikarbetet öppnar för reflektion och samtal kring identitet, tro, framtid och relationer. Här ges utrymme för kompisskap och respekt – koristerna är sanna gentlemän!

I Västerås domkyrka finns även motsvarande arbete för flickor, med Eva-Marie Hopstadius som dirigent.

Vill du veta mer eller provsjunga?
Kontakta körledare Joakim Olsson Kruse, 021-81 46 18, SMS 0702-70 65 71
joakim.olssonkruse@svenskakyrkan.se

GOSSKÖRENS ASPIRANTER

Aspirantkören är gosskörstrappans första steg och här får sång- och musikintresserade killar mellan 7 och ca 10 år ta de första stegen mot ett livslångt körsjungande. Genom sången lägger vi grunden till en god sångteknik, bekantar oss med notläsning och musikteori, spetsar gehöret och utforskar de klassiska sångspråken. Därtill lär vi oss om ”köruppförande”, tränar koncentration, lyssnande och samarbete.
Gosskörens aspiranter är inte främst en framträdande kör – fokus ligger hellre på att göra killarna redo för de vidare utmaningarna i t.ex gosskören eller andra musikaliska sammanhang. Kören har 12 platser och nya sångare antas genom en avspänd och rolig audition inför terminsstart.
Plats: Kyrkbacksgården
Dag och tid: Tisdagar 16-16.50
Kontakt: Joakim Olsson Kruse, 021-81 46 18,
joakim.olssonkruse@svenskakyrkan.se

Västerås domkyrkas gosskör

BARNKÖR Gosskören är kanske den äldsta körformen i domkyrkan, som kan spåras tillbaka till medeltiden. I gosskören får 24 killar i åldern ca 8 till 13 uppleva den ”stora” körmusiken. Stort fokus läggs på att utveckla rösterna, på sångteknik och lagarbete. Musiken sträcker sig från medeltida gregorianska melodier till alldeles nykomponerad musik.
Gosskören arbetar med samma höga förväntningar som ett fotbollslag i de höga divisionerna, och körkillarna är målmedvetna och engagerade. Många av killarna är också framstående idrottare – som tydligt kan dra paralleller mellan sången och idrotten.
Kören sjunger både ensam och med Västerås domkyrkas herrkör (se nedan), vilket är ett ganska unikt koncept i Sverige. Därför får körerna ofta tjäna som inspiration för körledare och för andra körer. Regelbundna framföranden sker på slotten i Stockholm och Strömsholm, och vi har återkommande samarbeten med körerna i t.ex Uppsala och Lund.
Antagning sker inför terminsstart genom audition.
Dag och tid: Tisdagar 17-18.30
Plats: Kyrkbacksgården