Foto: Henrik Mill

Ytterligare fakta om Västerås domkyrka

Inne i domkyrkan väcker ännu de medeltida altarskåpen även internationellt, ett stort intresse.

Högaltarskåpet som skänktes 1516 av riksföreståndaren Sten Sture den yngre och hans hustru Kristina Gyllenstierna beställdes i Antwerpen. De är båda avbildade på altarskåpets sockel. 1520 invaderades landet av danskarna och då Sten Sture sårades dödligt i ett slag, övertog Kristina regentskapet. Hon ledde försvaret men måste till slut kapitulera för danskarna. Sten Stures far riksföreståndaren Svante Nilsson hade fått sin gravplats i Västerås domkyrka redan 1512. I gravvalvet återfanns långt senare den döde och de två sigill han styrt landet med. På bröstet låg ett svärd. Det är ett riddarsvärd från slutet av 1400-talet, ett av världens få bevarade, där inte bara ägaren är känd, utan framför allt att denne dessutom var sitt lands regent.

Svante Nilssons svärd. Foto: Magnus Aronson

I Västerås domkyrka fick kung Erik XIV 1577 sin gravplats. Här vigdes även 1585 Johan III och Gunilla Bielke, som i samband med detta kröntes till drottning.

Från biskop Johannes Rudbeckius tid finns flera stora ljuskronor i mässing, tillverkade vid kontinentens främsta gjuterier – samt Skultuna bruk. Då sattes många minnestavlor över döda upp. Konsthistoriskt mest betydelsefullt är dopkapellet som donerades till domkyrkan 1622 – året innan gymnasiet grundandes. Blixtnedslaget 1691 skadade domkyrkans tornspira så illa att en ny måste resas. Annars finns det till det yttre och inre mycket som biskopen och hans hustru Malin skulle kunna känna igen i dag - även om arkitekten Erik Lundbergs restaureringen kring 1960, tydligt sätter sin prägel på själva kyrkorummet. Då tillkom till exempel Randi Fishers glasmålningar De tre stegen.

Silverkrucifixet

I Västerås domkyrka används än idag ett silverkrucifix av konstnärligt hög kvalitet som ursprungligen är ett Parisarbete från början av 1300-talet.

Det finns oerhört få motsvarande föremål bevarande. Johannes Rudbeckius ”återbrukade” silverskulpturen på ett nytt träkors som än idag är i bruk på högaltaret vid högmässor.

Silverkrucifixet i Västerås domkyrka
Silverkrucifixet i Västerås domkyrka Foto: Magnus Aronson