En präst och en diakon står vända mot altaret, fotade bakifrån.
Lyssna

Behörighetsprövning

Innan en församling eller ett pastorat kan anställa någon som kyrkoherde, komminister eller diakon behöver den som söker tjänsten behörighetförklaras av domkapitlet. Här kan du läsa om hur församlingen eller pastoratet begär en behörighetsprövning hos domkapitlet.

Planera och var ute i god tid

En rekrytering till någon av de ovan nämnda tjänsterna bör följa följande process: annonsering, mottagande av ansökningar, begäran om behörighetsprövning hos domkapitlet av samtliga sökande, urval och intervjuer, anställning, meddelande till domkapitlet av tillsatt tjänst.

Domkapitlet sammanträder en gång i månaden, och alla underlag till dessa sammanträden sammanställs senast en vecka innan respektive sammanträde. Av denna anledning måste domkapitlets handläggare i ärenden som rör behörighetsprövning ha fullständiga underlag senast 10 dagar innan ett sammanträde.

Det är därför en god idé att lägga sista ansökningsdag till en tjänst så att det finns tid för rekryteraren att sammanställa alla relevanta handlingar och skicka in de till domkapitlet i tid.

Alla sökande ska behörighetsprövas

Domkapitlets behörighetsprövning syftar till att säkerställa att endast någon som är behörig anställs som kyrkoherde, komminister eller diakon. För att prövningen av vem som är behörig sker på objektiva grunder, så ska församlingen eller pastoratet inte gallra bland de sökande, innan församlingen eller pastoratet begär behörighetsprövning.

En annan anledning till att sådan gallring inte får ske, är att kyrkoordningens regler säger att alla sökande ska behörighetsprövas.

Fullständiga underlag krävs

För att domkapitlet ska kunna göra en korrekt och rättvis bedömning av de sökande, så krävs att det att församlingen eller pastoratet skickar in samtliga underlag som krävs för att bedöma behörigheten hos en sökande.

Domkapitlets yttrande

Utöver att avgöra om en sökande är behörig, så yttrar sig även domkapitlet om alla sökande som är behöriga. För att kunna göra detta, så krävs utöver de sökandes handlingar även att församlingen eller pastoratet skickar in den annons som ligger till grund för rekryteringen.

Finns ingen sådan annons, så måste församlingen eller pastoratet åtminstone skicka in den sökprofil som ligger till grund för den tjänst som skall tillsättas. Det går såklart också bra att skicka in såväl annons som sökprofil.

Saknas båda annons och sökprofil, så måste en kortare redogörelse för varför dessa underlag saknas skickas in, där församlingen eller pastoratet redogöra för omständigheterna i rekryteringen, vilka tankar som finns kring den tjänst som skall tillsättas, och varför annons/sökprofil saknas.

Hur går jag tillväga för att begära en behörighetsprövning?

Här nedanför finns formulär för att begära behörighetsprövning. Av formuläret framgår tydligt vilka handlingar som domkapitlet behöver för att göra en behörighetsprövning.

Notera att fullständiga underlag krävs för att domkapitlet ska kunna göra en behörighetsprövning. En begäran med kompletta handlingar skall vara domkapitlet tillhanda senaste 10 dagar innan respektive sammanträde. Är en begäran ofullständig så kan detta senarelägga behörighetsprövningen till ett senare sammanträdesdatum.

Vänligen notera att en behörighetsprövning skall ske innan församlingen eller pastoratet gallrar bland de sökande, intervjuar någon sökande, eller anställer någon.

Efter en behörighetsprövning

När församlingen eller pastoratet skickat in en begäran om behörighetsprövning, så bekräftas detta från stiftet, och i tillämpliga fall så meddelas att begäran inte är komplett. När domkapitlet fattat beslut om behörighet, så meddelas såväl den församling eller pastorat som begärt prövningen, som de personer som sökt den aktuella tjänsten.

När detta är klart kan församlingen eller pastoratet gå vidare i sin rekryteringsprocess. När församlingen tillsatt den aktuella tjänsten, så skall detta meddelas till domkapitlet (formulär finns).

Om församlingen eller pastoratet väljer att avbryta den aktuella rekryteringen, så skall även detta meddelas domkapitlet.

Domkapitlets sammanträdesdatum

Det rekommenderas starkt att rekryterande församling eller pastorat förlägger ansökningstider till sina utannonserade tjänster, så att begäran om behörighetsprövning kan skickas in till domkapitlet med kompletta handlingar senast 10 dagar innan relevant sammanträdesdatum.

Sammträdesdatum 2023

12 december