Lyssna

Bårtäcke

I Västerleds församling finns ett bårtäcke som går att låna utan kostnad vid begravning i någon av församlingens kyrkor. Tala med församlingsexpeditionen eller med begravningsbyrån om detta, när ni planerar begravningen.

Sedan 1997 har Västerleds församling ett bårtäcke som kan användas i alla tre kyrkorna. Bårtäcket är komponerat och vävt av Ulla Parkdal, Rindö/Vaxholm.

Täcket har ljusa färger och delas av ett sliverkors från kant till kant. Centralt kring korsmitten finns två cirklar. Den yttre är i guld och den inre bär regnbågens alla färger. Kyrkornas glasfönster har givit konstnären inspiration till detta färgspel som även återkommer på den del av täcket som är vänd mot församlingen vid begravningen.