Väg till tro

Är du nyfiken på kristen tro? Längtar du efter att samtala om tro och andlighet? Vill du utforska din väg till tro? Samtalsgruppen Väg till tro vänder sig till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro. I gruppen delar vi våra tankar och frågor om Gud och tro. Ny grupp startar 2 oktober. Läs mer här!

Det finns tillfällen i livet när frågor väcks om vart vi är på väg och var vi kommer ifrån. Väg till tro vänder sig till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro.

Samtalen utgår från deltagarnas egna frågor och livserfarenheter. Dessa får möta Bibelns berättelser, kristen tradition och kyrkans liv. Det är ett sätt att lära känna sig själv och att lära känna och få kunskap om den kristna tron.

Hur går det till?
Vi utbyter erfarenheter med respekt för varandras frågor. En mindre grupp, 8-10 personer träffas regelbundet under ett läsår. I gruppen delar deltagarna varandras livsberättelser och ställer frågor om tron och Gud. Ingen fråga är för liten eller för stor.

Vägledning och handledning
Gruppen får vägledning, handledning och undervisning utifrån de frågeställningar och erfarenheter som man bär med sig. Vi använder oss av Katekumenatsmodellen. I den tidiga kristna kyrkan innebar katekumenat dopundervisning för vuxna eller undervisning inför vuxenkonfirmation. Och då liksom nu är det ett sätt att lära känna sig själv och att lära känna och få kunskap om den kristna tron.

Du måste inte tro men en nyfikenhet och en vilja att dela sina tankar och frågor med andra är en bra utgångspunkt.

Alla är med och bidrar
Ingen ska övertyga den andre om vad som är rätt och fel, utan samtalet förs utifrån ett genuint intresse för den andres tankar och föreställningar. En vilja att förstå varandra och finna uttryck för gemensam förståelse.

Det betyder att både deltagare och ledare måste vara beredda att dela med sig av sina erfarenheter av liv, tro och gudsrelation.

Dop och konfirmation
Om du inte är döpt eller konfirmerad sedan tidigare finns det möjlighet till det under året. Men även du som är döpt och konfirmerad kan vara med.

Start: Ny grupp startar 2 oktober 2024
Tid: Onsdagar jämna veckor kl. 19.00-21.30