Västerlövsta församling

Västerlövsta församling består av Heby tätort med omgivningar. I Västerlövsta församling bor det drygt 3.500 personer. Tre av fyra är medlemmar i Svenska kyrkan. Många församlingsbor är engagerade i kyrkans verksamhet på olika sätt.

Västerlövsta kyrka är uppförd i slutet av 1470-talet och har ett mycket välkänt altarskåp från 1520 av Jan de Molder. Här firas gudstjänst nästan varje söndag. Kyrkan är öppen för besök alla dagar klockan 9.00–15.00.

Nära kyrkan finns Västerlövsta församlingshem. Lokalerna renoverads 2021. Kyrkans medlemmar och lokala organisationer kan hyra församlingshemmet. På nedre botten ligger barn- och ungdomslokalen Himlakul.

Västerlövsta församling har en rik verksamhet för olika åldrar, med bland annat soppluncher, kyrkokör, språkcafé, syförening, öppen förskola, barngrupper och ungdomsgrupp.

Församlingen har ett gott samarbete med Centrumkyrkan i Heby och med Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse som ger konserter av hög kvalitet i kyrkan flera gånger om året.

Ordförande i Västerlövsta församlingsråd är Margareta Isberg Nilsson.

Västerlövsta kyrka i höstsol.

Västerlövsta kyrka

Västerlövsta kyrka är en naturlig mittpunkt i tätorten Heby, där den står väl synlig uppe på en kulle. Kyrkan är uppförd i slutet av 1400-talet och har ett mycket välkänt altarskåp från 1520. Här firas gudstjänst nästan varje söndag. Kyrkan är öppen för besök alla dagar klockan 9.00–15.00.

Entrén till Västerlövsta församlingshem

Västerlövsta församlingshem

Västerlövsta församlingshem ligger precis nedanför kyrkan och prästgården. Här finns en stor sal, ett par mindre rum och ett stort modernt kök. På nedre botten finns barn- och ungdomslokalen Himlakul. Församlingshemmet genomgick en stor renovering 2021.

Soffhörna med kuddar och filtar.

Barn- och ungdomslokalen Himlakul

Bottenvåningen i Västerlövsta församlingshem är särskilt inredd för barn och ungdomar. Vi kallar den Himlakul. Här finns både lekrum, pysselrum, fikarum, andaktsrum och kök.

Kommande aktiviteter i Västerlövsta församling (ett axplock)

Friluftsgudstjänst med psalmvandring och Bo Rönngren 4/8

Kom med på psalmvandring! Söndagen den 4 augusti samlas vi klockan 13.00 vid Västerlövsta kyrka. Sjungandes älskade psalmer vandrar vi till hembygdsgården för gudstjänst med Bo Rönngren som spelar dragspel. Gudstjänsten börjar 14.00 vid hembygdsgården i Heby.

Harpans klanger med Maria Sidorova 28/7

Söndagen den 28 juli 14.00 spelar Maria Sidorova i Västerlövsta kyrka. Harpans skira klanger och instrumentets vackra form fascinerar. Kom och lyssna till förtrollande toner i mässan, som även avslutar vägkyrkan.

SMÅ FÖTTERS CAFÉ – för hela familjen!

En ny verksamhet hos oss! Förstärkt kvällste i trevlig gemenskap en vardagskväll i veckan. Välkommen hela familjen!