Brud och brudgum som håller hand.

Vigsel

I människors kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek. I partnerskap och äktenskap kan vi se en glimt av Gud i en annan person. Vigseln eller välsignelsen ger uttryck åt detta. Det är en offentlig markering att två människor vill leva tillsammans.

När ni vill boka vigsel kan ni först fylla i nedanstående formulär. Sedan hör vi av oss för att boka in en tid. Det går också bra att ringa direkt till expeditionen (0224-341 90).

En tid före vigseln kontaktar prästen er för ett vigselsamtal. Samtalet kan ske i ert hem eller på expeditionen. Prästen berättar om hur en vigselgudstjänst går till och ni bestämmer tillsammans vilka sånger, psalmer, böner och texter som ska vara med.

I alla tre församlingarna finns möjlighet att låna församlingshemmet för bröllopsfest. Det är dock inte tillåtet med alkohol i våra lokaler.

Kom ihåg att ordna hindersprövning i god tid före vigseln!

Vi i Västerlövsta pastorat kommer att göra allt vi kan för att göra er vigsel vacker och minnesvärd.

Vid frågor, kontakta expeditionen på 0224-341 90.

Läs mer om vigsel på Svenskakyrkan.se.

Våra präster

Det är troligtvis någon av oss du kommer att ha kontakt med kring dopet, och som kommer att utföra dopceremonin. Vi ser fram emot att höra av dig!

Marcus Brodd

Kyrkoherde

Elizaveta Komarova Lindgren

Kommininster