Första advent

Ordet advent betyder ankomst. Adventstiden firar vi inför julen då Gud kommer till världen och föds som barnet Jesus. När vintern är som mörkast tänder vi det första adventsljuset. I Kungsholms kyrka, Essinge kyrka och S:t Görans kyrka firar vi första advent med körsång, blåsare och textläsning.

Essinge kyrka

11.00 Adventsmässa
Magdalena Lantz, präst. Karin Löfgren, diakon. Espen Myklebust Olsen, musiker. Essinge Kammarkör, Västermalms Ungdomskör, Maria Wiberg, trumpet. Efter mässan serveras adventskaffe i församlingshemmet.

Kungsholms kyrka

11.00 Högmässa
Marjut Ervasti, präst. Kristina Lutborg, präst. Hege Marie Korshavn, diakon. Karin Skogberg Ankarmo, Anna Holm, Britta Snickars, musiker. Kungsholms kyrkokör, Kammarkören Cantate, Brasskvartett. Efter mässan bjuder vi på pepparkakor.

16.00 Vi sjunger in advent
Flick- och Gosskören, Karolinakören, Linnékvintetten, Karin Skogberg Ankarmo och Britta Snickars. Fri entré.

S:t Görans kyrka

11.00 Högmässa
Michael Persson, Anne Annerstedt, Johan Lundby, Aron Telde, präster. Laila Svensson, diakon. Mats Zielke, församlingspedagog. Gabriella Sjöström, musiker. Motettkören och bleckblåsare. Efter mässan serveras kyrkkaffe i S:t Göransvåningen på Arbetargatan 21.

15.00 Barnens Advent
Monica von Schreiner, präst. Marjut Ervasti, präst. Gabriella Sjöström, musiker. Carl-Johan Fåglefelt, trumpet. S:t Görans Barnkörer under ledning av Anna Trensing. Orgelelev. Worksshopgruppen under ledning av församlingspedagog Anna-Lena Danielsson.

Här kan du ladda ner foldern ”Advent och Jul i Västermlams församling”.