Foto: Helena Windt

Ing-Marie hittade sin plats

Arbetsträning ledde till nya uppgifter, gemenskap och konfirmation. Lär känna Ing-Marie Nilsson som engagerar sig ideellt i Västra Frölunda församling.

Ing-Marie Nilsson är en av många ideella i Västra Frölunda församling. Hon har bott i området länge – båda hennes vuxna söner är döpta och konfirmerade i Västra Frölunda kyrka. Det var först när hon för några år sedan fick en plats för att arbetsträna i församlingen som kyrkan kom att börja betyda mer. Sedan dess har ansvaret och uppgifterna vuxit i takt med henne själv.

–  Det var nog meningen att jag skulle stanna här, säger hon och skrattar. Jag har så mycket energi och många idéer och här får jag använda det. Det är roligt.

Hon är ledare för sittgympan där åtta till tio kvinnor träffas varje måndagsförmiddag i församlingshemmet för 45 minuter av lättare gymnastik. En av deltagarna kommer hela vägen från Vrångö, och passar på att gympa när hon ändå ska in för ärenden på fastlandet. Ing-Marie berättar att sittgympan utöver fysisk träning också ger social samvaro och glädje.

–  Och titta, rummet är ju stort så fler får gärna komma hit! säger hon när hon visar var de brukar hålla till.

Hon planerar passen så att de är anpassade efter dem som brukar vara där. Är det ett moment någon inte klarar av går det bra att bara hoppa över det. Hon har tidigare erfarenhet av att leda träningspass inom Lingförbundet, så ämnet är inte nytt för henne.

Klädintresset kommer till nytta

Ing-Marie är också en del av gänget som ansvarar för second hand-butiken i församlingshemmet. Utöver Floid Gumbo, som är assistent i församlingsverksamheten, drivs den helt av ideella. Ing-Marie är intresserad av kläder och skor och det kommer till nytta i arbetet. Hon berättar att hon låter sig inspireras i andra klädbutiker, att hon där ser vilka färger som är på gång framåt och tar med sig inspirationen tillbaka till när butiken ska organiseras.

–  Jag har gjort lite allt möjligt här. I början var jag med och ordnade med sopplunchen men jag känner att jag har hittat rätt i och med sittgympan och butiken.

Just nu pågår vårrea för att få i väg en del av vinterkläderna och sen fylla på med ljusare färger. Den 25:e mars kommer de att arrangera en modevisning i samband med våffelcaféet i församlingshemmet.

Konfirmation som vuxen

För tre år sedan konfirmerades Ing-Marie, för Marianne Fogelqvist som är präst i församlingen. Hon beskriver det som att hon blev kallad dit.

–  Jag hörde nästan som en ringklocka inom mig: ”Nu är det dags! Nu ska du konfirmeras”. Det var helt fantastiskt! När jag var fjorton, femton och skulle konfirmeras gick jag dit några gånger, men det var inte rätt tid. Jag hade för mycket annat att tänka på i den åldern. Men nu många år senare var det min tur. Jag upplever att det var meningen att jag skulle börja arbetsträna här för flera år sedan, och att jag skulle stanna.

På sistone har Ing-Marie börjat att vissa morgnar hålla i morgonbönen i kyrkan som är öppen från klockan 8.30, tisdag till fredag.

–  Engagemanget i kyrkan är betydande i mitt liv. Livet innan var inte alls likadant som det är nu. Det är mer glädje nu!

Text: Helena Windt

Berättelser från kyrkan

Om det som varit. Händelser och historier från pastoratets alla församlingar som berättar om hopp och livsmod!