Musikskolans resa till Lidköping

Nyhet Publicerad

Älvsborgs musikskola har varit iväg på vårresa. Läs här om deras besök i Lidköping!

Helgen 13-14 april reste Diskantkören och ett tiotal orgelelever till Lidköping. Tillsammans med några andra elever därifrån förberedde de och spelade hela högmässan i S:t Nicolai kyrka. All musik under mässan - psalmer, liturgi och stycken - framfördes endast av barnen, inför en fullsatt kyrka. Det väckte mycket förvåning men också hopp bland församlingsborna att se en ny generation av musiker och sångare ansvara för musiken, och inte minst att se och höra så många unga organister.

Förutom allt arbete kring högmässan besökte också kören och orgeleleverna Karl Nelsons orgelbyggeri där de fick lära sig om orgelbyggarens yrke samt se delar av den nya orgeln till Varnhems klosterkyrka. Det behövs också unga orgelbyggare, i Sverige och utomlands. Besöket väckte mycket nyfikenhet och intresse.

Lägret avslutade med en konsert som diskantkören och orgeleleverna gemensamt framförde.

Alla var mycket trötta efter denna intensiva helg men också mycket glada och stolta.

Samarbetet med Lidköping fortsätter vidare i oktober under Lilla orgelfestivalen. Lilla orgelfestivalens orgelläger förläggs nämligen till Lidköping. Alla ser fram emot att komma tillbaks!

Camille Bloche

Musikskola i Älvsborgs församling

Undervisning erbjuds i sång, piano, cembalo, klavikord och orgel.