Musik med stor variation, i vår somriga södra skärgård.

Sommarmusik i skärgården

Välkomna till kyrkorna i södra skärgården och lyssna till såväl körsång, som ensemblesång. Instrumentalister och Styrsö kammarmusik. Se sommarens program här.

Här nedan finns programmet för all musik som bjuds i Styrsö församling under sommaren 2024. Med reservation för ändringar. Information om konserterna kan komma uppdateras och kompletteras efter hand. Fri entré!

MUSIKPROGRAM

Onsdag 3 juli

”Inbjudan till Bohuslän”
Anna- Karin Orrbeck, sång.
Helene Lugner, blockflöjter.
Helena Henriksson, violin.

Torsdag 4 juli

”Festligt och finstämt”

Orgelmusik som gör dig glad! Det blir orgelmusik av lite annat slag än den ”tradionella”, ambitionen är det spela musik som jag själv tycker är rolig och även finstämd så att det vilsamma i musiken också kan få plats.

Musik som kanske är i lite av kyrkomusikens utkanter och i några fall mera salongsmusikartad. Det blir musik av den svenske tonsättaren Gustaf Hägg , Elegie och Festhymn det sista stycket liknar inget annat jag någonsin har spelat.

Percy E. Fletcher var en engelsk tonsättare som skrivit musik i en annan stil här blir det   2 stycken av honom Fountain Rêverie och a Festival Toccata.

En det tidiga 1900 talets stora organister var  Edwin H. Lemare som en gång kallades för ”orgelns Caruso” här blir ett av han mest kända stycken Andantino i Dess -Dur.

Louis Vierne var en fransk tonsättare som skrivit mycket orgelmusik, här blir det ett  Scherzo  och en stillsam Arabesque som kommer att spelas.

Rune Henriksson, orgel.

Onsdag 10 juli
19.00 i Kössö skolhus

”Vår underbara värld” Anna Redvik och Anna Sjöberg, sång och piano.

Torsdag 11 juli

”Min bedårande sommarvals”
Gruppen Lobo med:
Anna- Karin Orrbeck, sång.
Christer Olofsson, piano.
Anders Börjesson sax och sång.

Tisdag 16 juli
19.00 i Brännö kyrka

”Mika bjuder in: Sara Tynong”.  Sara är låtskrivare och vi kommer att tolka hennes material. Noah Hjulström och Sofia Ahnfelt samt Mika Grinell.

Onsdag 17 juli
19.00 i Vrångö kyrka

Sommarkonsert med Anna Sjöberg, sång och piano, och Elin Stjärna på violin.

Torsdag 18 juli

”Pianotrio och poesi”.
Teresa Indebetou med trio framför lyrisk pianojazz och dikter från nya diktsamlingen ”Islossning”
(Ekström & Garay).
Teresa Indebetou - piano, diktläsning.
Anders Ljungberg - kontrabas.
Johan Birgenius - trummor.

Tisdag 23 juli
19.00 i Asperö kyrka

Marco Stella, solosång, Julia Nylander, mezzosopran, Sandra Wettergren, sopran, Anders Ottosson, piano.

25-27 juli Styrsö kammarmusikdagar,
19.00 i Styrsö kyrka.

Program finns som pdf - tryck här.

Styrsö kammarmusikdagar 2024 firar jubileet av Bedrich Smetana 200 år. Kammarsolisterna framför musik av bland annat Smetana och andra tjeckiska tonsättare.

Årets solister är sopranen Victoria Granlund Kaftan, som vi känner sedan tiden som solist på Göteborgsoperan, samt den svenske nestorn och pianomästaren Bengt Forsberg.

Rekommenderad kollekt 200 kr.

Tisdag 30 juli
19.00 i Brännö kyrka

”Välkommen Hem!”
Ett musikaliskt program om att komma hem, om att längta hem eller kanske längta bort. Hemma var ligger det någonstans? Musik från hemmets lugna vrå, från scen och salong, från land och stad. När ljusen ska tändas därhemma, Pappa kom hem, Kristina från Duvemåla, Dvorak, och mycket mer.

Åsa Johansson sång, violin, dragspel
och piano. Brita Lindgren sång, klarinett, piano och slagverk.

Torsdag 1 augusti

”Tro på livet”
Per Löfdahl trio
Per violin, gitarr och elbas
Ida sång och cello
Marcus, ackordeon

Fredag 2 augusti
19.00 i Kössö skolhus

”The road goes ever on”
En musikalisk resa i ord och ton genom olika genrer.
Björn Larsson basbaryton.
Robert Pauker, piano.

Onsdag 7 augusti

”Från skilda håll”
Stig in i en värld av sväng, samspel och glädje. Vi bjuds på jazz, svängig pop och soul. Lina Melander sång och Madelene Birgenius, piano.

Fredag 9 augusti
19.00 i Styrsö kyrka

“Om tysken kommer ställer vi mamma på trappen!” Om kvinnorna som fanns innan oss, våra mormödrar. Hur de tog ansvar, handskades med kärlek, hopp och tro, hur de beredde vägen för oss. Musiken, sträcker sig från folklig musik till Robert Schumann. Humor och fängslande historier utlovas.

Katarina A Karlsson sång, och
Sara Sjödahl piano.

Tisdag 13 augusti
19.00 i Asperö kyrka

”Sjung dina sånger, våga Livet.”
Musik och sång där visan står i centrum och de folkmusikaliska klangerna ligger nära. Ingeborg Gillner och Ida Gillner ger en personlig konsert med reflektioner och musikaliska tolkningar som når under huden och in i hjärtat.

Ingeborg Gillner - sång, mandolin, fiol
Ida Gillner - piano, gitarr, sång, saxofon.

Lördag 17 augusti
19.00 i Styrsö kyrka

Barockakademin Göteborgs Symfoniker bildades runt 2008 och är en ensemble bestående av ett tjugotal musiker från Göteborgs symfoniker som drivs av lusten att utforska och levandegöra musik från 1600- och 1700-talen.

På denna konsert kommer musik av bla Corelli och C.P.E Bach att framföras.

Torsdag 22 augusti
19.00 i Donsö kyrka

”Och sången doftar i natten”
Körlyrik i sommarkväll med Lodolakören. Upplev en körkonsert inspirerad av sommarens ljuva toner under ledning av Thomas Lagerberg.

Någon spelar kyrkorgel.

Musik och konserter

Här hittar du konserter och musikgudstjänster i kyrkorna i västra Göteborg.

Styrsö församling

Välkommen till södra skärgården! Här finns kyrkor och levande mötesplatser på Asperö, Donsö, Styrsö, Brännö, Köpstadsö och Vrångö.

Västra Frölunda pastorat

Svenska kyrkan i västra Göteborg