Varför ska man vara medlem i Svenska kyrkan?

Två glada äldre kvinnor sitter bredvid varandra och syr.

17 skäl att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst - och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

Detta stöttar vårt pastorat ekonomiskt

Kyrkans familjerådgivning, Stadsmissionen och Kyrkans jourtjänst är exempel på sådant som Västra Frölunda pastorat stöttar med pengar.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kvinnlig diakon pratar med ungdomar utomhus en sommardag.

Vårt arbete

Jesus visade hur han vill att vi lever och hur vi ska vara mot varandra och skapelsen. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete idag.

Vill du bli medlem?

Det är enkelt! Fyll i nedanstående formulär, spara som PDF och maila in till vastrafrolunda.pastorat.exp@svenskakyrkan.se

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella