Diakoni

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall också ni göra för dem… ur Matteusevangeliets 7:e kapitel

Diakoni

Själva ordet Diakoni härleds till tjänst eller handling. Tro och handling hör ihop. Man säger ibland att Diakoni är kyrkans sociala arbete, handlingar i kärlek som har sitt ursprung i en gemenskap.

Diakoni är ett av kyrkans huvuduppdrag, sprunget ur den första församlingen av apostlar, män och kvinnor som ville följa Jesus i ord och handling. Systrar och bröder organiserade det första kristna arbetet. Fördelade resurser, gav omsorg och mat till sjuka, behövande och ensamma. Delade gemenskap, omslöt människor i ett sammanhang.

Diakonala gruppen

Västra Bjäre pastorat erbjuder genom ”Diakonala gruppen”, och i samarbete med församlingens anställda och andra idéella krafter följande mötesplatser:

Öppet Hus

Första måndagen i månaden kl 14.00 i Torekovs församlingshem

Soppluncher ·

Soppa serveras  första  torsdagen i månaden kl 12 i V Karups församlingshem och tredje torsdagen i månaden i Hovs församlingshem. Ingen servering under jul och sommar.

Gubbalunch

Fjärde tisdagen i månaden bjuds herrarna i pastoratet in till lunch kl 12.00 i Västra Karups församlingshem. Herre, man, gubbe, kille... Alla är relativa begrepp. Du bestämmer! Välkommen!

Jubilarfester

Vi ordnar jubilarfester för alla som fyller 80 eller mer. Skriftlig inbjudan kommer!

Besök på vårdboende

Alla vårdboenden i kommunen får besök. Vet du någon som skulle uppskatta besök, kontakta personalen här till höger!

Kyrkfika

Efter många gudstjänster serveras kaffe med dopp i kyrkan!

Vi erbjuder mer

I vissa livssituationer och i händelse av kris eller sorg kan alla någon gång vara i behov av stöd. Då kan vi erbjuda: Leva-vidare grupp, hembesök, enskilda samtal och själavårdande samtal inom ramen för tystnadsplikten. Har du egna tankar om hur vi skulle kunna finnas som församling för  just dig, så tveka inte att höra av dig till diakoniansvarig komminister Günther Watz

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan