Aneboda kyrka
Foto: Svenska kyrkan Växjö

Om Aneboda kyrka

Antal sittplatser, tillgänglighet, historia och annan information om Aneboda kyrka.

Kyrkan ligger vackert belägen på en slätt vid sluttningen mot sjön Stråken.

Aneboda kyrka har ca 160 sittplatser.

Utvändig ramp till den norra sidoentrén.
Handikappanpassad toalett.
Hörslinga.

Aneboda kyrka uppfördes 1896-1899 efter ritningar av Kungliga byggnadsstyrelsen chef, arkitekt Fredrik Lilljekvist. Den invigdes den 26 november 1899 av biskop N.J.O.H. Lindström.

Aneboda kyrka ligger på samma plats som det förut låg ett kapell från 1346. Kapellet användes tidigare som traktens gudstjänstlokal och byggdes till både år 1696 och 1714. När Aneboda kyrka byggdes precis i slutet av 1800-talet revs kapellet och såldes i delar till Vislanda missionsförening.

År 1953 utfördes in- och utvändig restaurering av kyrkan under ledning av arkitekt Bent Jörgen Jörgensen, Växjö.

År 1988 utfördes restaurering av kyrkan under ledning av arkitekt Anders Berglund, Värnamo. Då sattes bland annat korfönstret upp igen efter att ha varit nedplockat sedan den förra restaureringen och kyrkan försågs med nya bänkar.