Gårdsby kyrka
Foto: Fredrik Lidholt

Om Gårdsby kyrka

Antal sittplatser, tillgänglighet, historia och annan information om Gårdsby kyrka.

Gårdsby kyrka hör till Gårdsby församling som är en del av Svenska kyrkan Växjö.  Den kännetecknas speciellt av sekelskiftesinteriören från 1905 och de nio stora oljemålningar från 1889 av Bengt Nordenberg.

Gårdsby kyrka har 540 sittplatser.

Utvändig ramp till vapenhusets entré.
Hörslinga.

Gårdsby kyrka uppfördes 1833-1835 efter ritningar av Jacob Wilhelm Gerss fast med vissa förändringar som att kyrkan kortades av, sakristian placerades i öster och tornlanterninen förenklades. Den invigdes 1837 av biskop Esaias Tegnér.

Kyrkan ligger sydöst om den plats där Gårdsbys äldre relativt stora, medeltida kyrka låg. Nuvarande Gårdsby kyrka byggdes på grund av att den äldre kyrkan blivit utdömd som för liten och trång av biskop Esaias Tegnér. I samband med bygget revs den äldre medeltida kyrkan.