Ett kors utsmyckat med blommor i regnbågsfärger.

Kyrkan på Pride 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

Läs hela programmet här med bland annat aktiviteter för barn, inklusiva mässan och föredraget ”Från man till kvinna på 90 minuter” med Ann-Christine Ruuth. Onsdag och fredag-söndag är det försäljning av prideprodukter i Butik Lilla torg och i caféet kan du köpa den traditionsenliga Pridekakan.

Små och Stora - hjälp Gösta och Johan att hitta sitt ägg

Måndag 6 maj kl 9.30 – 11.30 Teleborgs kyrka

Gösta och Johan är kära, de har varit det ett tag nu och känner att det hade varit mysigt med ett barn. De har bestämt sig för att adoptera ett krokodilägg, men ägget har försvunnit. De behöver hjälp med att leta efter det. Kan du hjälpa till? För barn. Äggjakt, samtal om olika familjekonstellationer och
fika. Vid frågor, kontakta pedagog Madeleine: madeleine.nyhlén@svenskakyrkan.se, 0470 – 70 49 22

Andakt i samband med Prides invigning

Måndag 6 maj kl 17.00 i Växjö domkyrka

En kort andakt vid ljusträdet med sång, bön och ljuständning. Därefter kan den som vill ansluta till Växjö Prides invigning. Präst: Hanna Stark Musiker: Yvonne Steen Ohlander.

Pridekväll

Tisdag 7 maj i Skogslyckans kyrka och församlingshem

Kl 18.00 Mässa i Skogslyckans kyrka
Kl 19.15 Föreläsning i Skogslyckans församlingshem
Ann-Christine Ruuth. ”Från man till kvinna på 90 minuter.” Hon var kyrkoherde och kallades Åke. Det vållade stor uppståndelse när hon berättade att hon hädanefter hette Ann-Christine. Sedan 2014 har hon med stor humor och värme gjort enormt uppskattade föreläsningar över hela landet om kön, könsnormer och vad det innebär att vara en transperson. Hennes dotter skrev den omtalade boken ”Min pappa Ann-Christine”. Den har inspirerat till den omtalade filmen ”Min pappa Marianne” med Rolf Lassgård i huvudrollen. Nu får du hennes egen berättelse!

Inklusiva mässan

Torsdag 9 maj kl 18.00 i Växjö domkyrka

En enkel mässa som föddes i lutherska kyrkan i Costa Rica dit HBTQI-personer, hivsmittade och andra socialt utsatta människor sökte sig och längtade efter en inkluderande gudstjänstgemenskap. Vi delar tankar kring en bibeltext, sjunger och ber tillsammans, och firar nattvard. Präst: Julia Jonsson Musiker: Linda Malm.

Kreativ workshop inför paraden

Lördag 11 maj kl 11.00 - 13.00 i Domkyrkocentrum, Linnésalen

Kom och tagga upp inför paraden med plakatfix, ansiktsmålning och pyssel under tiden vi umgås, hoppar i hoppborgen, fikar och samtalar, innan vi möts upp till prideparaden.

Gå med Svenska kyrkan Växjö i Pridetåget!

Tåget startar kl 14.00, samling på Norrtull.

Onsdag och fredag - söndag är det försäljning av prideprodukter i Butik Lilla torg och i caféet kan du köpa den traditionsenliga Pridekakan.