Örs kyrka
Foto: Svenska kyrkan Växjö

Om Örs kyrka

Antal sittplatser, tillgänglighet, historia och annan information om Örs kyrka.

Audioguide

Lyssna till en digital guidning av Örs kyrka .

Se en film med bilder och information om Örs kyrka.

Örs kyrka har 187 sittplatser.

Ramp till vapenhusets entré.
Hörslinga.

Örs kyrka omnämns första gången år 1273 i skriftliga källor och kan då ha varit en stavkyrka. I den äldre redskapsbod som är uppförd på kyrkogården finns återvunnet virke som kan härstamma från denna kyrka.

Den nuvarande kyrkan är uppförd under tidigt 1500-tal som en enkel rektangulär salkyrka. Koret kom till under 1600-talet och kormålningarna är förmodligen original från den tiden. År 1791 uppfördes sakristian och tornet byggdes under åren 1805-1807. Kyrkorummet har tidigare haft ett plant innertak samt triumfbåge.

År 1954 utfördes en in- och utvändig restaurering av kyrkan under ledning av arkitekt Hans Lindén, Växjö. År 1985 utfördes en invändig renovering bland annat med en ny altarmosaiktavla av Sven Ljungberg.