Nattbild på domkyrkans spiror framför en mörkgul måne.
Foto: Lars-Göran Rydqvist

För skolor och elever

Välkomna att upptäcka Växjö domkyrka! Här under valven ryms människors liv och sammanhang. Här finns plats för tankar och drömmar. Här möts historia och nutid.

Bokningar och frågor

Välkommen att höra av dig till vår pedagog Susanna Nilsson, som är på plats från september, eller till vår expedition 0470-70 48 14.

Glad sommar!

Växjö domkyrka - ett kraftfält

Domkyrkan är en plats där du ständigt kan, och får, upptäcka mer, en plats som kan frigöra energi och nyfikenhet.

År 1740 slog blixten ner i Växjö domkyrkas torn, en historisk händelse som beskrivs i många källor och samtidigt en händelse som gav lärdom om bland annat natur och arkitektur. För den nyfikne finns det alltid mer att upptäcka i och omkring  Växjö domkyrka.

Det finns fler frågor att ställa, fler perspektiv att upptäcka och nya upplevelser att beröras av: Hur lång kan en konsert i domkyrkan vara innan syret börjar ta slut? Hur lång tid tar det för ljudet att nå från den ena sidan till den andra?Finns det en metod för att mäta massan i en av pelarna? Hur känns det att hålla tal från predikstolen? Kan runstenen bakom kyrkan säga oss något om kommunikation och sociala medier? Är Tyke Vikings meddelande om Gunnar Grims son, ett av Växjös första sms, en sanning huggen i sten?

I Växjö domkyrkas historia och rum, bor alla möjligheter till en öppen diskussion om det som är varje människas livsvilkor. Vi menar att domkyrkan är en plats för frågor om förlåtelse och hämnd. I historia och modern konst återspeglas de tidlösa frågorna om människovärde, flyktingströmmar, kvinnosyn och civilkurage.