Foto: Ekman & Winroth

Familjen Gustafsson

Familjen Gustafsson medverkar i filmen Mitt dop, där de berättar om varför de valt att döpa dottern Magda.

Växjö stift har tillsammans med produktionsbolaget Ekman & Winroth producerat filmen Mitt dop. Filmen handlar om dopet utifrån olika perspektiv.

Tittaren får möta kyrkvaktmästaren Philip Holm från Värnamo, som döptes vid 23 års ålder, och 74-åriga Angela Fransson som berättar om vad hennes barndop i Långasjö kyrka har betytt genom livet. Medverkar gör även familjen Gustafsson från Emmaboda. Familjen består av mamma Hanna, pappa Fredrik och dottern Magda, idag snart två år gammal.

– Filmen blev väldigt fin och bra! Det var kul att bli tillfrågad och att kunna vara med och bidra. Även om det är lite jobbigt att höra sin egen röst, säger Hanna Gustafsson och skrattar.

Deras dotter Magda döptes den 8 maj 2022, när hon var ungefär fem månader gammal.

– Det var en väldigt fin och mysig dag. Vi hade fått kämpa länge för att få barn, så det var en väldigt känslosam dag och alla som kom var väldigt rörda, för de visste att vi hade längtat så mycket och att det här var en stor dag för oss, berättar Hanna.

I filmen berättar Hanna Gustafsson om hur hon och maken resonerat kring dopet. – Vi är båda döpta och konfirmerade och för oss var det väldigt naturligt och självklart att vår dotter skulle döpas. För oss innebär dopet mer än lite vatten på huvudet och att namn, det finns ett större syfte liksom. Även om vi inte går i kyrkan varje söndag så har vi ändå en tro och jag tror att vi skulle sakna kyrkan och kyrkorummet om det inte fanns, säger Hanna.

Foto: Sara Peterson

Mitt dop

Varför dop? Philip valde att döpa sig som 23-åring, Angela är 74 och bär sitt eget dop med sig i fickan. För familjen Gustafsson kändes dop ett självklart val. Utan manus eller förberedda svar talar några personer rakt ur hjärtat om vad dopet har för betydelse i deras liv.